Actualitate

Analiză Europa Liberă. Republica Moldova: Risc major pentru că singurul traseu prin care energia electrică vine din România trece prin regiunea transnistreană

post-img
stâlpi energie

De peste trei săptămâni, Republica Moldova cumpără din România circa 80% din necesarul de energie electrică, dar curentul românesc parcurge până la consumatorii moldoveni o cale riscantă: vine printr-o singură linie de înaltă tensiune, care trece prin sudul Ucrainei și prin regiunea transnistreană.

Când Rusia bombardează țintit infrastructura energetică din unele zone din Ucraina, linia de 400 de kilovolți Isaccea – Vulcănești – Cuciurgan, se deconectează, iar R. Moldova este tăiată de la singura sursă de curent care i-a mai rămas – România. S-a întâmplat deja de 2 ori – pe 15 și pe 23 noiembrie, scrie G4Media.

Abia ajuns la Cuciurgan, curentul românesc poate fi transportat înapoi pe malul drept al Nistrului, către consumatorii din Chișinău și alte localități. Altă infrastructură electrică capabilă să aducă suficientă energie românească direct la Chișinău nu există încă.

De la Vulcănești, o linie de tensiune înaltă pentru transportarea curentului spre Chișinău se mai află la o fază incipientă. Construcția a început în noiembrie 2021 urmând să dureze 3 ani și 4 luni

„Au fost multe întârzieri din cauză că nu se dorea cu adevărat construcția liniei. În R. Moldova situația nu părea atât de urgentă. Se mai aștepta ca Ucraina să se racordeze la sistemul european”, a spus într-un interviu recent Europei Libere Otilia Nuțu, analistă de politici publice în energie a think tank-ului Expert Forum de la București.

O altă linie de înaltă tensiune care ar conecta R. Moldova și România a mai fost proiectată peste Prut în zona de nord, între Suceava și Bălți.

Nu este însă un proiect „foarte avansat”. „Ideea inițială era să fie construite ambele linii în așa fel încât, în eventualitatea în care se întrerupe una, să te poți baza pe cealaltă. Dar linia de la Vulcănești putea fi făcută mai rapid și, dacă i s-ar fi dat prioritate, am fi avut-o deja acum”, spune Otilia Nuțu, adăugând: „Cred că aceasta este prima guvernare de la Chișinău care încearcă să rezolve situația”.

Înainte de sfârșitul lunii februarie, R. Moldova nu putea importa masiv curent din România nici măcar prin linia Isaccea – Vulcănești – Cuciurgan.

Importul a devenit posibil abia atunci, pentru că Ucraina (și, o dată cu ea, R. Moldova) și-a sincronizat sistemul electric cu cel european. Astfel a fost eliminată nevoia unor așa numite „stații back to back” la Vulcănești, prin care curentul la parametri europeni trebuia transformat la parametri CSI pentru a putea fi admis în rețeaua moldoveană.

Citește tot articolul pe Europa Liberă

author-img_1

Cristian Sava

Reporter