Social

Ziua Internațională a persoanelor cu dizabilități: Povești de curaj și incluziune

video

Astăzi, este Ziua Internațională a persoanelor cu dizabilități, o zi dedicată celor care, în ciuda obstacolelor, își construiesc drumul spre educație, muncă și incluziune socială. Republica Moldova se confruntă cu o serie de probleme complexe, care limitează dezvoltarea acestor pesoane. Este încă un acces limitat la servicii educaţionale sau terapii specializate.

Maria Sava are 25 de ani și s-a născut cu scolioză congenitală severă. A trecut prin numeroase procedure medicale iar cel mai mare sprijin il are de la sora geamănă. Maria a absolvit facultatea, face un masterat și este kinetoterapeut la Unitatea de Educație Incluzivă a Liceului „Petre Ștefănucă" din Ialoveni.


MARIA SAVA, kinetoterapeut: În şcoală, m-am adaptat foarte bine, am avut parte de nişte colegi foarte înţelegători cred că se datorează şi faptul că au fost alături şi ora mea geamănă. Eu când am fost mica am mers des în centre de reabilitare pentru copii cu dizabilităţi şi acolo erau kinetoterapeuţi care erau prietenii mei şi am zis că vreau să fiu ca ei. A fost un cerc mai apropiat de mine, mă înţelegeam mai bine cu ei decât cu copii tipici.


Prin joacă și exerciții adaptate, Maria îi ajută pe copii să învețe să meargă corect, să sară, să își dezvolte abilitățile și să se integreze în colectiv.


MARIA SAVA, kinetoterapeut: În grupele individuale, noi învăţăm să meargă corect, să sară, să se joace cu mingea, pe urmă se adapteze unui grup cumva, terapiile senzoriale, integrările senzoriale. În primul an mi-a fost foarte greu că sunt copii total diferiţi. Îmi place relaţionarea cu ei, fiecare copil, are o energie aparte, cel mai greu a fost să gestionez crizele la copii.


În cadrul Unităţii de Educaţie Incluzivă, 25 de copii cu dizabilități severe învață într-un mediu modern, dotat cu o sală senzorială, echipamente de terapie, spații de relaxare și asistenți instruiți. Educația nu înseamnă doar lecții ci si integrare, răbdare și progress.


ELENA IGNAT, logoped: Sunt diferite categorii de copii cu diferite dizabilităţi. Copiilor nonverbali noi trebuie să le dezvoltăm abilitatea de comunicare prin mimică, prin gesturi, imagini pex, avem o serie de metode, iar copiilor care comunică verbal desigur avem copii care sunt la diferite nivele, cu unii postăm anumite sunete generalizăm, automatizăm.


MARINA COSTANDOI, cadru didactic de sprijin: Copii care sunt pregătiţi ne ducem la lecţii cu ei, ne ducem în clasa în care sunt înscrişi. După urmează activităţi individuale la unitatea de educaţie incluzivă, după urmează şi activităţile comune. 


Dar cererea este mare și zeci de copii sunt pe lista de așteptare pentru tratamente. După vârsta de 16 ani, lipsesc complet serviciile.


VERA BALAN, director Liceul "Petre Ștefănucă", Ialoveni: Copii vin la vârsta de 6-7 ani şi atunci când vin în clasa I sunt beneficiarii unităţii de educaţie inclusivă. Până la 16 ani. Copii absolvenţi ai instituţiei noastre  unităţii de educaţiei incluzivă practic nu îşi pot continua activitatea şi nu au unde, este o problemă la care medităm.


În institutiile de învatamant sunt inclusi aproape 5 mii de copii cu dizabilitati. Ministerul Educației şi-a propus să creeze trei noi unități la Cantemir, Bălți și Chișinău.


INGA GROSU, consultant principal, Ministerul Educației și Cercetării: Vor fi create aceste unităţi de educaţie inclusiva după modelul de la Petre Ştefănucă. Astfel ca şi copii din alte comunităţi din şcoli mai mici care nu beneficiază de servicii de suport să poată fi integraţi în aceste unităţi de educaţie incluzivă şi totodată copii cu securitate severă să beneficieze şi de incluziune educaţională şi de semenii săi.


NATALIA PLUGARU, ministra Muncii şi Protecţiei Sociale: Înţelegem problema soluţia încercăm să o căutăm în special pentru copii care ajung la o anumită vârstă şi defapt în continuare au nevoie de suportul respectiv. Am avut o consultare foarte largă cu peste 70 de organizaţii.


În Republica Moldova sunt peste 160 de mii de persoane cu dizabilități, dintre care 11.400 copii, reprezentând aproape 7% din populație.

author-img_1

Irina Mihailici

Reporter