Așa arată începutul unei călătorii pentru mii de oameni, în fiecare zi: autogări lăsate în paragină, cu pereți scorojiţi şi toalete blocate. După câţiva ani în care au fost gestionate de o companie privată, aceste obiective au revenit sub controlul statului. Procesul, însă, a fost anevoios și încă nu este complet finalizat. Au fost blocaje, iar pe alocuri chiar altercaţii între autorităţi şi fosta companie „Gările Auto Moderne”.
Agenţia Proprietăţi Publice a reuşit până acum să preia doar 20 din cele 30 de autogări. Celelalte fie nu au fost transmise oficial, fie sunt închise fără explicaţii clare. Iar problemele nu s-au rezolvat odată cu revenirea autogărilor la stat. Pasagerii și transportatorii aşteaptă în continuare modernizarea lor.
În 2018, autogările au fost concesionate unei firme private pentru 25 de ani, în speranța că vor fi modernizate. Însă, potrivit autorităților, s-a întâmplat contrariul: fără investiții și cu o gestionare deficitară, multe dintre acestea au ajuns în ruină. Autogara din Bălţi este un exemplu elocvent: clădirea e degradată, iar pasagerii se plâng de mizerie, haos și infrastructură distrusă.
„E mizerabilă. Începând cu casa de bilete, sunt două pietroaie, gropi, mucuri de ţigară. Totul e neîngrijit,” spune un pasager.
„Pavajul? Totul trebuie de la zero,” adaugă altul.
Deși decizia de revenire în gestiunea statului a fost luată în 2022, autogara din Bălţi a putut fi preluată abia în aprilie 2025, după ce fosta conducere a încercat să blocheze procesul. La începutul lunii iunie, chiar au fost instalate plăci de beton în faţa casei de bilete, pentru a împiedica accesul.
„Cât au fost luate de compania lui Șor, nu au făcut nimic. Absolut nimic. Era datoria lor să repare drumurile de acces. Nu au făcut-o,” spune un alt călător.
Noua administrație spune că va face eforturi pentru a schimba imaginea gării.
„O să depunem toată străduinţa pentru a îmbunătăţi aspectul gării şi pentru a oferi servicii de calitate,” afirmă Aurel Neghină, şeful autogării Bălţi. El menţionează că veniturile vor proveni din vânzarea biletelor şi închirierea spațiilor comerciale.
Nici în Chişinău situaţia nu este mai bună. Autogara de Sud, una dintre cele mai mari din țară, se află într-o stare deplorabilă. Pasagerii reclamă lipsa de organizare, curse anulate și infrastructură insalubră.
„Nu am la cine să mă adresez. Nimeni nu-mi explică de ce s-a anulat cursa de la 12:00,” spune o femeie.
„Uitați-vă în ce hal e asfaltul. Nimeni nu a făcut nimic în toți acești ani,” completează un alt bărbat.
În contrast, la autogara din Leova s-au făcut unele îmbunătățiri. Clădirea a fost reparată parțial, iar sala de aşteptare e curată. Totuşi, iarna trecută, fosta administraţie a închis clădirea, iar timp de o lună oamenii au fost nevoiţi să aştepte afară, în frig.
Contractul de concesiune a fost reziliat în 2022, după ce o comisie a constatat că nu au fost îndeplinite angajamentele de investiții. Potrivit autorităţilor, din cele peste 200 de milioane de lei promise, nu s-a investit aproape nimic.
„Multe autogări au fost doar exploatate, nu întreținute. Fostul gestionar a urmărit doar profitul,” spune Sergiu Stoian, administrator interimar al Întreprinderii de Stat care gestionează acum autogările.
Compania „Gările Auto Moderne” susține contrariul. Într-un răspuns oferit în scris, reprezentanții afirmă că ar fi realizat investiţii de circa 120 milioane lei, confirmate de rapoarte oficiale, și că Agenţia Proprietăţi Publice nu ar avea dreptul să rezilieze unilateral contractul.
Litigiul este departe de a fi încheiat. Autoritățile reclamă abuzuri, inclusiv folosirea firmelor de pază private pentru a bloca preluarea unor obiective. În unele cazuri, foștii administratori au schimbat lacătele și sistemele de alarmă.
Compania a fost înființată în noiembrie 2018, cu o lună înainte de semnarea parteneriatului. Potrivit unor surse, beneficiarii reali ar fi Alexandru Vîlcu și Vladimir Andronachi, ambii cercetați penal. Conducerea companiei neagă aceste legături și susține că deține în continuare dreptul legal de a opera în autogări.
Între timp, în teren, conflictul persistă. În lipsa unei decizii judecătoreşti definitive, compania continuă să vândă bilete în mai multe autogări, spre nemulțumirea transportatorilor.
„Impun condiţii neavantajoase. Statul e neputincios. E haos şi transport ilicit,” acuză Oleg Alexa, președintele Asociației Transportatorilor Auto.
Autoritățile spun că lucrează la un nou sistem de taxare și la o platformă unică de vânzare a biletelor.
„Vrem să trecem la o taxă pe peron și să eliminăm comisionul pe bilet. Operatorii vor putea vinde direct, fiscalizat, online,” a declarat Roman Cojuhari, director al Agenţiei Proprietăţi Publice.
În cele 30 de autogări activează în prezent aproximativ 500 de transportatori care efectuează curse raionale și interraionale. Dar până la o rețea modernă de autogări, funcționale și sigure, mai este cale lungă. Deocamdată, reformele sunt doar pe hârtie, iar pasagerii rămân prizonieri ai haosului.