Social

Prima platformă de informare pentru părinţii care au copii cu cerinţe educaţionale speciale

Prima platformă de informare pentru părinţii care au copii cu cerinţe educaţionale speciale

Datele unui studiu realizat recent de Asociaţia ,,Prietena Mea" și UNICEF Moldova arată că peste 60 la sută dintre părinţii care au copii cu cerinţe educaţionale speciale cunosc doar informaţii generale despre dizabilitate. Rezultatele studiului îi vor ajuta pe specialiști să creeze, în premieră, o platformă de informare pentru aceste familii.

Rezultatele studiului arată că 80 la sută dintre familiile care au copii cu dizabilităţi se confruntă deseori cu discriminare din partea societăţii. Mulți părinți nu cunosc prea multe practici pe care să le utilizeze în educarea copiilor cu probleme.

PARASCOVIA MUNTEANU doctor în ştiinţe sociologice: Constatăm că părinţii, îngrijitorii au doar informaţii generale despre dizabilitate – 62% au menţionat. 45% nu sunt siguri cum să se comporte cu un copil cu dizabilitate şi întotdeauna sunt în căutare de informaţii, experienţe, practici bune; 68% asociază dizabilitatea doar cu Sindromul Down, dificultăţi fizice, tulburări de spectrul Autism şi dificultăţi de învăţare.

Datele din studiul realizat recent îi va ajuta pe specialiști să creeze prima platformă de informare pentru părinți, îngrijitori și specialiști din domeniu.

LUDMILA ADAMCIUC fondator, Asociaţia Obştească ,,Prietena Mea": Ne propunem ca, pe această platformă, părintele unui copil cu dizabilitate să găsească toate sursele necesare de informare pentru o bună dezvoltare a copilului, începând de la cursuri, filmate împreună cu psihologul, despre cum trecem prin etapele acceptării, până la sesiuni care le-ar permite părinţilor să se ocupe cu copilul lor acasă.

ALIONA SÎRBU mamă: În cazul nostru, de exemplu, cu opt ani în urmă era foarte puţină informaţie, nu aveam platforma asta, mai mult aflam din grupul de mămici. În rest… din partea statului foarte puţin ajutor avem, sincer vorbind. Ar fi de dorit ca statul mai mult să se implice, să fie mai multe programe, pentru că din păcate, în ţara noastră, noi – părinţii - suntem unul la unul cu copilul nostru.

Studiul a fost realizat cu sprijinul UNICEF Moldova. Autorii au intervievat peste 100 de părinţi din toată Republica Moldova, iar alţi 800 au răspuns la chestionarele online.

MAHA DAMAJ reprezentant UNICEF în Republica Moldova: Atunci când vorbim despre copiii cu dizabilităţi, nu există o singură soluţie pentru toţi. Părinţii sunt cei care ştiu exact care soluţie va funcţiona pentru copilul său şi care nu. Părinţii sunt, cu siguranţă, cei mai buni educatori pentru copiii lor, dar platforma despre care vorbim astăzi este, de asemenea, importantă. Pentru că cel mai bine cunosc nevoile şi problemele acestor familii tot părinţii unor astfel de copii.

Studiul a fost făcut cu sprijinul financiar al Ministerului pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania, prin intermediul Băncii Germane de Dezvoltare.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter