România și Republica Moldova fac un nou pas spre o economie comună europeană. Cea de-a doua ediție a Business Forumului pentru Parteneriate Strategice de la Chișinău a reunit oameni de afaceri, profesori universitari și autorităţi din cele două state. Potrivit participanţilor, evenimentul deschide drumuri noi pentru investiții, inovație și cooperare.
Evenimentul aduce România și Republica Moldova mai aproape, creând o punte între companii, autorități și universități. Forumul îşi propune dezvoltarea parteneriatelor strategice și pregătirea mediului de afaceri din Republica Moldova pentru noile oportunități europene.
LAURENȚIU PAVELESCU, președinte, Patronatul pentru Dezvoltare Durabilă România–Republica Moldova: Astăzi în Republcia Moldova înființează aproximativ 38 mii de companii, spre comparație în România sunt peste 700 de mii. Iar în UE în ansamblu sunt peste 33 de milioane de companii care funcționează astăzi. Va dați seama că nefiind parte a Uniunii Europene, Republica Moldova are o șansă unică și prin acest parteneriat pentru dezvolatre durabilă, ca societăți commerciale de aici, oameni interesați să acceseze această piață largă a UE să le fie la îndemână.
MIHAI STRATAN, președinte executiv, Patronatul pentru Dezvoltare Durabilă România–Republica Moldova: Aderarea Republicii Moldova la comunitatea europeană deschide piețe noi, deschide potential mare. Și sigur, un lucru foarte important investițiile care urmeaază să vină. Și cu ajutorul acestor investiții să creștem tot ce ține partea de industrie.
Şi mediul universitar poate fi un motor al schimbării, susţine rectorul ASEM, Alexandru Stratan.
ALEXANDRU STRATAN, rector ASEM: Această colaborare cu includerea mediului academic va genera o valoare adăugată o valoare adăugată și mai mare, a aduce un efect sinergic pentru că noi putem veni pe partea de analiză, pe partea de studii, pe partea de formare continuă traininguri, workshopuri pentru cei care vor să investească în Republica Moldova și vor necesita forță de muncă bine pregătită.
Antreprenorii din Republica Moldova spun că experiența României poate deveni o rampă de lansare pentru produsele moldovenești.
VALERIU MIHĂLUȚĂ, director general vinărie: Este o cheie de succes pentru a promova produsele noastre pe piețele UE, experiența României este deja de ani buni de zile. Și anume schimbul de experiență este un factor cheie pentru a participa la asemenea forumuri.
GRIGORE ROBU, director unei companii auto: UE este un mecanism cu totul mai divers și pentru ca noi să nu fim nepregătiți, asemenea patronate și asemenea legături economice sunt foarte importante pentru a putea trece cât mai repede starea de adaptare la realitățile economice ale UE.
Peste 40 de companii moldovenești sunt membre ale parteneriatului România–Republica Moldova, având o cifră de afaceri de peste 250 de milioane de dolari.