Educație

Educația se modernizează: A fost inaugurat primul Centru Multilingvistic

Educația se modernizează: A fost inaugurat primul Centru Multilingvistic

Republica Moldova face un pas decisiv spre modernizarea sistemului educational. A fost inaugurat Centru Multilingvistic dedicat învățării incluzive. Centrul este destinat în special școlilor cu predare în limba rusă și în limbile minorităților etnice și este o premieră la nivel național.

Noul centru va funcționa ca o platformă națională de excelență si oferă programe avansate de formare pentru cadrele didactice, instruirea managerilor școlari și sprijin metodologic complet. Această platformă va sprijini aplicarea Conceptului și a Planului de Acțiuni pentru școlile alolingve în perioada 2025–2030.


ALEXANDRA BARBĂNEAGRĂ, rector Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă": În primul rând va consolida reţeaua de formatori pe educaţia multilingvă. Centrul va fi un suport pentru cadre didactice din perspectiva unei biblioteci letrice şi unei biblioteci virtuale. Centrul va oferi diferite cursuri, seminare, reformări pe educaţia multilingvă. Îşi propune să creeze o reţea naţională şi internaţională a partenerilor care promovează educaţia multilingvă.


Centrul este un spațiu de inovare, colaborare și schimb de bune practice și un loc unde profesorii sunt instruiți să predea aceeași disciplină în mai multe limbi. Centrul va oferii servicii la diferite nivele: educație timpurie, învăţământ primar, gimnazial şi liceal.


OTILIA ALBERTEAN, director Gradiniţa nr.4, Comrat: Va oferi centrul acesta şi promovarea educaţiei multilingvă şi în organizarea cursurilor activităţilor practice pentru educatori şi profesori de limba română. Promovăm educaţia multilingvă din grădiniţă până în liceu şi vorbim în limba rusă, limba română şi limba găgăuză.


POLINA PÎNTEA, director Liceul N. Tretiakov: În regiunea noastră locuiesc mai multe minorități etnice, de aceea cunoaşterea mai multor limbi va fi doar un plus pentru toţi locuitorii din autonomia Găgăuză. În instituția noastră obiectul de dezvoltare personală se predă în limbile găgăuză, română şi engleză.


Cea mai mare provocare rămâne resursa umană, dar şi învățarea limbii române de către minoritățile etnice.


VALENTINA OLARU, secretar de Stat, Ministerul Educației: Cea mai mare provocare ar fi resursa umană care în primul rând să fie motivată şi să dorească şi a doua să fie capabilă să predea o disciplină în mai multe limbi. Constatăm că în şcolile alolingve nu întotdeauna putem să găsim profesori care cu atât succes o să îşi poată predea disciplina sa atât în limba rusă ca limbă de predare dar şi în limba găgăuză sau limba bulgară.


VEACESLAV REABCINSCHII, director general, Agenției Relații Interetnice: Cele mai mari provocări pentru noi astăzi în RM este studierea limbii române, de către minorităţile etnice şi cred că aceasta ar trebui să fie la momentul de faţă o prioritate.


Deschiderea Centrului a fost posibilă cu sprijinul Suediei în cadrul activităților proiectului "Gagauzia Dialogue" implementat de CMI-Fundația pentru Pace Martti Ahtisaari.


NATALIA DJANDJGAVA, manager, CMI- Fundaţia pentru Pace Martti Ahtisaari: Noi avem mai mult minorităţi etnice şi sunt convinsă că anume acest model de educație multilingvă contribuie la dialog între aceste comunităţi şi inclusiv la coeziunea socială.


Conform Recensământului din 2024, în Republica Moldova sunt 15% minorități etnice. Cele mai mari grupuri etnice sunt ucrainenii, rușii și găgăuzii.

author-img_1

Irina Mihailici

Reporter