Actualitate

WatchDog.MD: În R. Moldova, piața reclamelor politice este dominată de fugarii Șor și Platon

video

Comunitatea "WatchDog.MD" avertizează asupra unei ample campanii de dezinformare pe rețelele de socializare, prin care se urmărește manipularea opiniei publice din Republica Moldova și din alte state europene. În urma unei monitorizări extinse, au fost identificate cel puțin două mii de pagini generate automat pe Facebook. Potrivit experţilor, acestea fac parte dintr-o rețea coordonată de Federația Rusă, cu sprijinul direct al oligarhului fugar Ilan Șor, aflat sub sancțiuni internaționale.

Experţii WatchDog au identificat 146 de pagini anonime afiliate oligarhului fugar Ilan Șor, unde sunt plasate reclame politice. Alte 315 conturi din aceeași rețea sunt în regim "stand-by". O analiză a cuvintelor cheie folosite pentru numele acestor pagini demonstrează că toate fac parte dintr-o rețea de peste două mii de canale.


IRINA MIHAILICI, jurnalist TVR MOLDOVA: Investigaţia realizată de Whatdog arată că zeci de pagini cu denumiri similare, generate aleatoriu din mai multe cuvinte cheie, continuă să fie active pe Facebook. Asta, in pofida faptului ca regulile META nu permit existența a două pagini cu denumiri identice, folosesc pozele de profil ale unor tinere, luate de pe site-urile de dating sau videochat din SUA, Federația Rusă și Ucraina.


ANDREI RUSU, expert WatchDog: Din cauza unor breşe în securitatea platformei, aceste pagini sau administratorii lor au reuşit să creeze mai multe pagini cu aceeași denumire, chiar dacă una era blocată, putea să revină ulterior la alta. Pe piaţa neagră aceste pagini costă ieftin de la 5 la 20 de euro.Pentru Rusia şi Ilan Şor aceşti bani nu reprezintă nimic. Ulterior să investească mii de euro în reclame pentru a promova dezinformarea.


Experţii spun că paginile promovează o linie antieuropeană, discreditează realizările guvernării şi proiectele europene prin intermediul ştirilor manipulatorii şi false.


ANDREI CURARARU, expert WatchDog: Mai mult se axează pe niste publicităţi scurte, ciclul de viaţă a unei ştiri este mai scurt, o zi se rostogoleşte o zi falsă, după care se face alt proiect de altă ştire falsă. Aceste schimbări de ciclu fac la lumea să fie bulversată, să nu înţeleagă ce să creadă. Vorbim despre câteva sute de canale care generează mii de ştiri zilnic şi este o muncă gigantisă să stabilească este acea ştire falsă sau nu este. Altele sunt mai deştepte, ele mimează între ele o discuţie, ele încearcă să creeze impresie că oamenii sunt nemulţumiţi.


În Republica Moldova, piața reclamelor politice este dominată de oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon, sancționați la nivel internațional pentru acțiuni de destabilizare a Republicii Moldova în interesele Federației Ruse.


ANDREI RUSU, expert WatchDog: În perioada alegerilor prezidenţiale din 2024 şi a referendumului pentru integrare europeană, Ilan Şor a sponsorizat prin intermediul a zeci de pagini anonime informaţii false despre UE, despre actuala guvernare pro-europeană şi parcursul european. A reuşit să cheltuie aproximativ 470 de mii de euro prin sponsorizarea dezinformării în mediul online.


În contextul alegerilor parlamentare din 28 septembrie, valul informațiilor false continuă să crească pe facebook, tiktok, telegram şi pe instagram. Scopul clar al acestor manipulări, o spun experţii, este dezbinarea societăţii.


REPORTER: IRINA MIHAILICI Imagine: Artiom Cereseu

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter