Actualitate

EXCLUSIV. Mihailo Podoliak: Federația Rusă va provoca mereu războaie, iar Republica Moldova este în vizor

post-img
EXCLUSIV. Mihailo Podoliak: Federația Rusă va provoca mereu războaie, iar Republica Moldova este în vizor

La împlinirea a doi ani de la invazia rusă în Ucraina, Mihailo Podoliak, consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski, a acordat un interviu în exclusivitatea jurnalistului Constantin Uzdriș, realizatorul emisiunii Impact Global de la TVR MOLDOVA, unde a vorbit despre relațiile dintre Chișinău și Kiev, dar și despre amenințarea permanentă pe care o reprezintă Rusia pentru statele democratice din regiune. „Federația Rusă va provoca mereu războaie, va escalada unde va putea, nu doar în Ucraina dar și în alte teritorii, va ataca și alte state. Federația Rusă poate exista doar în stare de război, pentru a-și putea controla propria populație”, a declarat Mihailo Podoliak.

 

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Domnule Podoliak, vă multumim pentru disponibilitatea de a discuta deja despre doi ani de război total declanșat de Rusia în Ucraina și prima mea întrebare este ce lecții ne-au dat acești doi ani de război, pentru Ucraina, pentru Europa și, în general, pentru întregul sistem de relații internaționale?

Mihailo Podoliak, consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: O întrebare bună. Principala lecție pe care toți ar trebui să o memoreze este că, dacă cineva a venit să vă omoare, sau dacă cineva spune că va veni să vă omoare, atunci cu siguranță poate să vină și să vă omoare, chiar dacă sunteți în secolul XXI, în secolul tehnologiilor și la un cu totul alt nivel al dezvoltării civiliației umane. Oricum mai sunt state, mai sunt regimuri politice, în cazul nostru vorbim despre regimul politic rusesc, care consideră că violența este un instrument cheie în politica internațională și, bineînțeles, acest tip de țări pot trece oricând de la vorbe la fapte, adică la violență, ceea ce de fapt am văzut în acești doi ani de la invadarea totală a Ucrainei de către Rusia. A doua lecție se referă la modul profund de a înțelege unele acțiuni, unele specificități ale unor regimuri, să înțelegem cum acționează și cu ce respiră, cum gândesc și care sunt adevăratele lor intenții. În nici un caz nu trebuie să credem că, dacă asemenea regimuri finanțează anumite programe culturale în unele țări, sunt destul de active în prezentarea intențiilor umanitare. Or Federația Rusă a investit foarte mult în propaganda externă și nu trebuie să credem că această țară arată chiar așa cum își dorește să arate. În realitate, Federația Rusă se pregătește mereu pentru atacuri asupra unui stat sau altul, dacă va considera că acest atac îi va aduce anumite foloase. A treia lecție foarte importantă este ca democrațiile pe timp de criză să rămână mai puțin în zona birocrației și să ia decizii dificile mai rapid. Să nu se ferească de probleme sau să creadă că problema poate fi soluționată mâine sau poimâne, deoarece o problemă rămasă nerezolvată astăzi, și aici mă refer la războiul Rusiei împotriva Georgiei în 2008, agresiunea împotriva Ucrainei încă în 2014, anume soluționarea acestor probleme a fost amânate de comunitatea europeană, și suntem nevoiți să asistăm la o problemă mult mai mare și mult mai complexă cum este invadarea la scară Ucrainei.A patra lecție ar fi necesitatea de modernizare rapidă a ceea cu ce ne-am obișnuit. Aici am în vedere relațiile politice, tehnologiile politice, relațiile sociale ș.a. Este necesar să ne orientăm rapid în funcție de cum evoluează situația, nu trebuie să ne gândim că cineva o să respecte regulile care erau în vigoare ieri. Federația Rusă a neutralizat Dreptul Internațional într-un mod grosolan și să stai să te gândești că Rusia va respecta anumite Convenții, anumite reguli și principii de a duce un război, este inutil. S-a constatat că lumea democratică nu dispune de instrumente de constrângere. Cu alte cuvinte, când un stat nu respectă anumite reguli internaționale, nu sunt instrumente de a putea influența. A cincea lecție este: nici un compromis. Atunci când refuzați să vă apărați modul de viață, libertatea, casa ta, teritoriile proprii, cum se spune, haideți să cedăm anumite teritorii ca să încheiem războiul, acest lucru înseamnă că deja ați pierdut. Orice compromis cu regimuri agresive care pot exista doar în stare de război duce la aceea că aceste regimuri vă tratează ca pe o jertfă slabă și își vor continua expansiunea. Vor recurge la pauze operative, vor lucra asupra propriilor greșeli, își vor militariza economiile, vor face mobilizare vor continua războiul împotriva voastră la un alt nivel până vă vor distruge complet. Și pincipala lecție pe care trebuie să o însușească toți este că Federația Rusă nu este parte lumii democratice moderne, cu ea nu se poate negocia și cu nimeni nu va conlocui în pace. Federația Rusă va provoca mereu războaie, va escalada unde va putea, nu doar în Ucraina dar și în alte teritorii, va ataca și alte state. Federația Rusă poate exista doar în stare de război pentru a-și putea controla propria populație.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Din nefericire, țările Uniunii Europene au ezitat în sprijinirea imediată a Ucrainei. Cât de puternic este în acest moment Occidentul, în special Uniunea Europeană și NATO, în fața agresiunii hibride a Rusiei și care credeți că ar fi pașii pe care țările euro-atlantice ar trebui să le facă pentru îndepărtarea definitivă a amenințării rusești?

Mihailo Podoliak: consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Nu este vorba că țările europene au întârziat cu acordarea unor ajutoare Ucrainei, sau că au întârziat luarea unor decizii, eu aș spune altfel. Țările europene s-au înșelat foarte mult, fatal și chiar catastrofal în relația cu Federația Rusă. Ei nu știau ce reprezintă Rusia. Ei erau obișnuiți să trăiască într-o atmosferă calm împăciuitor, când nu ești obligat să adopți decizii acum, dar le lași generațiilor viitoare de politicieni, adică să amâni luarea unor decizii. Au considerat că riscuri de acest gen nu există, iar riscurile locale vor putea fi rezolvate, indiferent de timpul în care se vor lua deciziile. Din păcate, războiul din Ucraina a arătat că sistemul nu funcționează astfel. În cazul unei crize globale, reacția trebuie să fie foarte rapidă. Vreau să vă spun că astăzi, de exemplu, comparativ cu perioada de până la război sau chiar la începutul acestuia în 2022, eu văd o schimbare esențială în percepția elitelor europene a ceea ce reprezintă astăzi Rusia, ce este războiul, ce riscuri atrage după sine dacă nu va fi înțeles corect. Asistăm la o schimbare a ceea ce trebuie de făcut, cum trebuie de făcut și, mai ales, cu ce viteză trebuiesc făcute unele lucruri. Aceasta nu înseamnă că sistemul acționează deja în cel mai eficient mod. Din păcate, nu. Asistăm la unele acțiuni care decurg din inerție, uneori mult mai lent decât ne-am dori. În principiu, partenerii noștri europeni demonstrează că ei realizează foarte bine că Federația Rusă nu le este un partener de încredere. În același timp, partenerii europeni înțeleg foarte bine că Rusia este un generator de riscuri sporite pentru continentul european. Mai mult decât atât, partenerii noștri europeni au înțeles că Uniunea Europeană nu poate sta mereu în așteptarea unui război și, reieșind din acestea, trebuie luate unele decizii. Prima decizie ar fi sporirea producției de armament. Al doilea lucru este regândirea a ceea reprezintă la momentul actual războiul și ce tehnologii informaționale  și instrumente cu potențial tehnologic sporit sunt prioritare. Aici mă refer la aceleași drone, aceleași rachete cu rază lungă de acțiune, sisteme de control radio, aviația și altele. Al patrulea element este PIB-ul UE, care este cu mult peste PIB-ul Federației Ruse și, reieșind din parametrii economici, războiul mereu înseamnă și partea economică, și matematică, și psihologică. Deci, reieșind din perspectiva economică, UE este de câteva ori mai puternică decât Rusia, nu doar din punct de vedere al resurselor financiare, dar și din punct de vedere al potențialului tehnologic. A patra componentă: partenerii noștri își dau seama foarte bine că unica armată care este gata să lupte de la egal la egal cu Federația Rusă și, mai mult decât atât, poate să învingă armata rusă, este armata ucraineană. De aceea din punct de vedere al securității europene trebuie în primul rând ca Ucraina să devină parte componentă a Europei, inclusiv a structurii de securitate și, în același timp, Ucraina trebuie să primească toate resursele necesare pentru a învinge în acest război. Astfel Europa va avea un răgaz pentru a-și regândi și reașeza întregul sistem de securitate. Europa astăzi înțelege aceste lucruri, problema este alta. Înțelegerea acestor elemente este un lucru important, dar din păcate înțelegerea nu duce direct la sporirea capacităților de producție a tot de ce avem nevoie astăzi. Acum asistăm la sporirea investițiilor în producția de armament, la sporirea capacităților de producție militară, la  investiții în industria militară. Mai devreme sau mai târziu, toată această tehnică va fi utilizată în Ucraina. Cu alte cuvinte, soluțiile sunt clare, eschimbările de percepție în rândul elitelor europene sunt vizibile, atitudinea față de Rusia s-a schimbat radical, percepția riscurilor care vin dinspre Rusia sunt înțelese foarte bine și, cel mai important, există înțelegerea că unica armată care poate învinge Rusia este cea ucraineană.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: În același timp, opinia publică, experții analizează și se întreabă când ar putea veni și ajutorul din partea SUA. Cât mai poate rezista Ucraina doar cu ajutorul care vine din UE și dacă aveți ceva semnale privind rezolvarea disputelor care au loc la Washington?

Mihailo Podoliak: consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Haideți să le punem în ordine. Pentru Ucraina nu există „cât poate rezista și cât nu”. Pentru Ucraina există doar problema existenței, noi facem tot ce putem reieșind din posibilitățile noastre de producție, reieșind din acel ajutor militar pe care îl primim din parte partenerilor europeni. Apropo, în acest an 2024 ei și-au sporit esențial pachetele militare naționale. Din păcate, toate statele UE mult timp s-au bazat pe doctrina care spunea că există un partener militar de bază, SUA, care în cazul unei crize existențiale cum vedem astăzi în Ucraina, va asigura tot ce este necesar în cantitățile necesare pentru a elimina aceste riscuri. O să revin la primul punct din discuția noastră. Acum, Europa înțelege necesitatea sporirii propriei producții militare, diversificarea acesteia și să o facă în cooperare cu Ucraina, deoarece noi demonstrăm în acest moment cea mai eficientă utilizare a acestui instrument. Pentru noi este o problemă existențială și noi vom face tot ce este posibil pentru a duce un război defensiv și ofensiv. Eliberarea teritoriilor noastre este principala noastră strategie și nu s-a schimbat. Problema este alta și dumneavoastră aveți dreptate aici. Orice întârziere de livrare a ajutorului militar din partea SUA duce la încetinirea evenimentelor de pe linia frontului. Și, având dificit de instrumente militare cum ar fi rachete sau rachete pentru sistemele de lansare multiplă, muniție pentru artilerie, fiind în această situație, ești forțat să fii mai mult în apărare decât să poți lansa contratacuri. Din păcate, acest lucru se simte. Dar totuși, să revenim la SUA. Din păcate constatăm că disputele politice interne domină în SUA. Din păcate, Statele Unite intră în acest moment într-un ciclu electoral foarte dificil. Va fi o cursă electorală prezidențială crâncenă și, bineînțeles, partidele încearcă să-și creeze poziții de start în cursa electorală cât mai convenabile. Ei discută despre problemele interne, iar agenda externă Ucraina, Israel, Taiwan au devenit ostaticii acestei agende interne, înțelegem acest lucru destul de bine. Pe de altă parte, aceste discuții sună straniu, deoarece investițiile pentru Ucraina sunt de 61 de miliarde, iar bugetul total Pentagonului de 900 de miliarde. În documentele oficiale cum ar fi Strategia Națională de Apărare a SUA este indicat că principalul oponent este Rusia. Utilizând această sumă care reprezintă circa 7-7,5% din bugetul Pentagonului în Ucraina, astfel măcinând potențialul militar și al industriei militare, nu mai vorbim de prestigiul Rusiei, SUA face o investiție extraordinară Astfel pot fi rezolvate misiunile globale ale SUA cu investiții mici, adică reducerea potențialului rusesc. Al doilea punct, dacă vă doriți să rămâneți în continuare un lider global, atunci este nevoie de investit bani, deoarece să fii lider mondial înseamnă în primul rând responsabilitate, posibilitatea de a influența acele reguli după care există întreaga lume. În aceste condiții, având astăzi o problemă mare în sud-estul Europei, războiul declanșat de Rusia în Ucraina și alte conflicte regionale provocate de aceeași Rusie, nu putem vorbi despre influență în lume dacă nu rezolvăm problema principală. Această întârziere a asistenței aduce și un deficit de reputație pentru SUA. Al treilea element, apropo, despre care a vorbit și Secretarul de Stat domnul Blinken, este că 90% din ajutorul pe care SUA îl oferă Ucrainei rămâne în Statele Unite. Banii ajung la companiile antrenate în industria militară americană, crează locuri de muncă, banii rămân în economia SUA stimulând producătorii de armament. Mai mult decât atât, utilizând armamentul american pe câmpul de luptă, noi livrăm multă informație despre ce îmbunătățiri i se pot aduce acestui armament pentru ca el să fie cât mai eficient. Din experiența anului 2023, armamentul rusesc a ajuns să fie cotat mai puțin pe piața internațională. Astfel, companiile americane, atât de stat cât și cele private, și-au sporit cu mult vânzările, cu 56%, ajungând până la 238 de miliarde de dolari. Aici vorbim despre armamentul livrat de companiile de stat și private din SUA, dar și elementul de asistență și mentenanță. Din punctul meu de vedere, investițiile în Ucraina sunt extrem de pozitive pentru SUA. Din păcate, agenda internă care va domina în această campanie electorală influențează înțelegerea de către elitele americane a acestor argumente.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Republica Moldova a sprijinit, în măsura posibilităților, Ucraina încă din primele zile ale invaziei rusești. Cum au evoluat relațiile dintre Chișinău și Kiev în această perioadă și care sunt problemele în litigiu dintre cele două țări?

Mihailo Podoliak: consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Republica Moldova nu doar ne-a susținut, Republica Moldova este unul dintrei cei mai apropiați parteneri ai Ucrainei. Relațiile bilaterale se află astăzi la un cu totul alt nivel. Liderii celor două țări, domnul Zelensky și doamna Sandu, se întâlnesc periodic ți discută foarte des și pe alte platforme internaționale. Moldova susține foarte mult Ucraina și din punct de vedere informațional și umanitar, diplomatic, reieșind din acele posibilități pe care le are astăzi statul Republica Moldova. Guvernul de la Chișinău înțelege foarte bine ce riscuri generează Federația Rusă și în interiorul Republicii Moldova și ce riscuri vor urma dacă acest război nu va fi finalizat corect. Având o enclavă criminală pe teritoriul ei, Republica Moldova înțelege că trebuie să se aștepte la o retorică agresivă, la tentative de expansiune a acestei agresivități. Republica Moldova înțelege foarte bine că Ucraina poate reduce substanțial aceste riscuri sau chiar să le elimine complet. Am în vedere comportamentul agresiv al Rusiei. Este clar că și noi avem interes în relații solide de prietenie și sunt sigur că ele așa vor rămâne pentru o lungă perioadă de timp. Eu cred că Republica Moldova va merge pe aceeași cale pe care merge Ucraina, cea de integrare europeană. Din punctul meu de vedere, Moldova este parte indivizibilă spațiului politic, economic și social european. Republica Moldova, dacă își dorește să fie un stat de perspectivă, trebuie să fie interesată de integrarea în UE, deoarece Uniunea Europeană este comunitatea statelor libere. Înțeleg că acest lucru este greu încă de perceput astăzi, deoarece propaganda rusă spune că, dacă ești prieten cu Rusia, ai acces la resurse energetice ieftine. Totuși există o nuață pe care unii actori politci din fostele state URSS, iar Republica Moldova a ieșit din Uniunea Sovietică, nu le înțeleg și anume că Rusia are interes ca în jurul său să existe state sărace, deoarece, doar în asemenea state, ea poate domina, poate reglementa relațiile în favoarea sa din contul resurselor energetice ieftine sau mai scumpe. Dacă Moldova și Ucraina se vor integra în Uniunea Europeană, aceasta va însemna un alt nivel și confort de viață. Noi suntem interesați la maxim în asemenea relații cu Republica Moldova, în special în drumul nostru comun spre UE. 

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: De curând, în Republica Moldova au apărut detalii în presa despre o așa zisă acțiune de filare a diplomaților ucrainieni de către autoritățile moldovene, lucru respins chiar de Ambasadorul Ucrainei la Chișinău. Am dori să punem punctele pe „i” în această problemă. Credeți că este o tentativă a cuiva de a certa Chișinăul și Kievul sau există neînțelegeri între cele două state?

 Mihailo Podoliak: consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Nu există nici cele mai mici neînțelegeri între statele noastre. O să mai repet o dată că avem relații de prietenie foarte calde și de încredere. Moldova este extrem de interesată să aibă relații apropiate cu Ucraina, la fel ca și noi, care ne dorim relații foarte apropiate de RM. Aceste mesaje trebuie interpretate ca o tentativă primitivă și tradițională deja pentru serviciile secrete rusești, de a porni o campanie media pentru discreditare, care are misiunea de a ciocni cele două țări pentru a provoca unele reacții și declarații răutăcioase. Acum există foarte multe canale de comunicare între guvernele noastre, la multe nivele. Această provocare nu costă nici cât un ou clocit. Repet, este o provocare banală și primitivă în stilul Federației Ruse, nimic mai mult. O tentativă standart de a lansa o campanie mediatică care ar fi trebuit să genereze o avalanșă de declarații negative. 

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: La summitul de la Davos, șeful diplomației ucrainene, domnul Dmitro Kuleba, și domnul Iulian Fota, secretar de stat pentru afaceri strategice, au anunțat că Ucraina și România încep negocierile pentru un Acord de Colaborare în domeniul securității. Ce va presupune acest Acord și cum vor acționa părțile?

 Mihailo Podoliak: consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Detaliile unor astfel de Acorduri le vom putea discuta atunci când părțile vor ajunge la textul final, dar putem vorbi despre două substraturi ale acestui acord. Primul, în ceea ce ține de România, vreau să vă spun că a făcut foarte multe pentru Ucraina și continuă să facă chiar din prima zi a invaziei totale rusești. România este una dintre dintre cele mai active țări din Europa de Sud-Est și din punct de vedere logistic și de resurse care ajută Ucraina. Bucureștiul a subliniat mereu o atitudine caldă, de prietenie față de Ucraina și din punct de vedere economic, financiar și umanitar. Astăzi ne dorim ca aceste relații de parteneriat strategic și garanții de securitate să fie fixate într-un Acord și acest lucru are loc nu doar cu Bucureștiul, dar și cu alte state. Prin acest Acord vrem să fixăm din punct de vedere juridic relațiile bilaterale, în primul rând în cooperarea în domeniul industriei militare. Vrem să înțelegem cu ce stat putem coopera, unde putem avea investiții comune, de unde putem primi tehnică militară și în ce cantități, sau chiar și alte resurse care ne pot ajuta în coordonarea și construcția sistemului național de apărare. Un asemenea proces de negocieri se desfășoară și în relația cu România, care vreau să menționez că din prima zi a invaziei ruse a acordat un suport incomensurabil Ucrainei. Suport militar, financiar, logistic 

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Războiul a intrat într-o fază de stagnare, fără câștiguri strategice din partea nici unei țări combatante. Din fericire pentru noi, Rusia nu s-a mișcat. La ce evoluții pe linia frontului se așteaptă Ucraina și ce șanse sunt să se ajungă la masa de negocieri? 

Mihailo Podoliak: consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Să începem cu ultima parte a întrebării dumneavoastră. Cine propune negocieri și ce înseamnă negocieri, când pe teritoriul dumneavoastră se află dușmanul care duce un război de genocid împotriva dvs, care vă omoară populația civilă lansând atacuri asupra obiectelor civile la scară largă cu rachete balistice, rachete de croazieră și drone în fiecare noapte. Mai mult decât atât, subliniez încă o dată că Federația Rusă a invadat Ucraina cu un singur scop, distrugerea statalității ucrainene. Ei nu au renunțat la acest deziderat, ei în continuare spun direct că până când nu vor distruge Ucraina ca stat și nu vor omorî un mare număr de cetățeni ai acestui stat nu se vor opri. Unde vedem aici un câmp pentru negociere? Federația Rusă își dorește ca Ucraina să nu existe! Atunci când Federația Rusă vorbește despre negocieri, de fapt ei cer o pauză pentru a-și moderniza armata, să-și sporească producția militară, să-și suplinească trupele militare, să facă mobilizare, să adune cât mai mulți oameni, deoarece, în acest moment, pe teritoriile ocupate de Rusia se află între 450 și 500 de mii de militari mobilizați și chiar Rusia menționează că nu este suficient și își doresc mai mulți soldați. Astfel își doresc să continue să distrugă Ucraina capturând încet noi teritorii. Cu alte cuvinte, despre ce trebuie să fie procesul de negocieri ? Despre recunoașterea înfrângerii în război. De ce, după doi ani de război, Ucraina trebuie să stea la masa de negocieri cun un stat care a atacat-o și să recunoască înfrângerea? Al doilea element, dacă Federația Rusă nu va pierde acest război, atunci ea nu va purta nici o răspundere pentru crimele de război, pentru uciderea în masă a populației civile, pentru distrugerea unor vaste teritorii ucrainene, a unui număr mare de localități și pentru distrugerea unei părți a economiei ucrainene. Astfel, Rusia nu va fi obligată să plătească reparații de război, nu va plăti pentru acest război, nu va plăti pentru refacerea infrastructurii și a economiei ucrainene. Al treilea element. În Federația Rusă nu va avea loc reformarea elitei politice, ori actuala elită politică este cointeresată într-un război nesfârșit. Ei apelează la doctrina expansiunii externe, ca metodă de menținere a controlului în interiorul statului. Astfel, Federația Rusă va continua să se înarmeze să adune resurse umane, să-și dezvolte armata. Cum credeți, ei se vor mulțumi că nu și-au atins scopul principal, nu au reușit să ocupe întregul teritoriul al Ucrainei, nu au ocupat și alte state chiar și din spațiul ex-sovietic ? Apropo, putem vorbi și despre Moldova în acest context. Cel mai important, nu și-au realizat principalul plan, cel de a domina în Europa. Toate aceste discuții sunt inutile, Federația Rusă trebuie învingă așa cum își doresc ei sau să piardă. Acum, să ne referim la linia frontului. În acești doi ani de război și mai ales în 2023, Federația Rusă nu a putut înainta și nu va înainta! Bineînțeles, pentru a avea posibilitatea a desfășura acțiune de înaintare trebuie să ai un alt volum de instrumente de război. Trebuie să ai un număr mai mare de muniție, un număr mai mare de rachete cu rază lungă de acțiune, 15-200-300-400 de km, pentru a distruge infrastructura logistică a adversarului inclusiv pe teritoriile lui. Acesta este un element cheie al acestui război, acest lucru trebuie făcut ca ei să nu reușească să adune rezerve pe linia frontului.  Un alt element, pentru a compensa lipsa de muniție pentru artilerie este necesar un număr mult mai mare de drone, Ucraina, în acest moment, împreună cu partenerii investesc mult în acest domeniu. De asemenea, trebuie rezolvată problema dominației rusești în aer. Pentru aceasta este nevoie de aviație de calitate, avem nevoie de sisteme de control radio pentru a reduce prezența dronelor rusești s.a.m.d. Pentru a putea înainta în acest război este nevoie: - componenta militară – strategia și tactica militară să fie adaptată la resursele și posibilitățile tehnologice de care Ucraina va dispune sau pe cale va primi atât din industria proprie cât și din donațiile partenerilor. 

- cantitatea resurselor trebuie să fie măcar la egalitatea cu ceea de ce dispune Rusia. Reieșind din aceasta, Rusia va lupta cantitativ, ceea ce fac și acum. Ei folosesc în număr mare tehnică veche de fabricației sovietică, folosesc un număr mare de soldați, încearcă să împingă Armata ucraineană. Pentru a putea contracara acest lucru, trebuie să folosim instrumente militare moderne de ultimă generație, cum ar fi mai multe drone decât avem la moment.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Republica Moldova se confruntă încă din anul 1992 cu secesionismul și am putea spune că primul război hibrid al Rusiei s-a purtat contra Republicii Moldova. Este Transnistria un motiv major de îngrijorare pentru Kiev? Cum vedeți evoluția și rezolvarea acestui conflict înghețat?

Mihailo Podoliak, consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Orice regiune separatistă, orice enclavă criminală, ori regiunea transnistreană cu siguranță este un asemenea element, reprezintă o problemă pentru regiune. În spatele unor asemenea enclave stă Federația Rusă care, subliniez, nu propune nimănui relații de parteneriat pe picior de egalitate, nu propune cooperare cum ar fi în domeniul dezvoltării tehnologiilor moderne, ci doar încearcă să influențeze o regiune sau alta prin intermediul unor asemenea enclave. Este clar că asemenea tipuri de formațiuni va crea probleme și pentru noi, dar și pentru Moldova, România și alte state. Din punctul meu de vedere, soluționarea problemei transnistrene poate fi realizată pe cale pașnică doar cu o condiție, ca Rusia să piardă în războiul din Ucraina. Cum Rusia pierde în război, statul rus va trece prin unele transformări interne, prin procese dificile de resetare a elitelor politice. Cu alte cuvinte, elitele regimului Putin vor pleca, care, subliniez, sunt interesate în război total și nesfârșit și generarea de riscuri pe continentul european. După aceste procese de transformare, se vor rezolva multe alte probleme, inclusiv existența enclavelor criminale printre care și Transnistria. Oricare alte variante, cum ar fi păstrarea Rusiei în actualul format politic, neînfrângerea acesteia în război, vor perpetua existența unor astfel de enclave. Prin aceste enclave, Rusia va încerca la diferite etape să influențeze și situația politică internă din Moldova. Noi știm că și în timpul invaziei totale în Ucraina, Rusia a încercat să pună la cale un fel de lovitură de stat în Moldova, repet un fel de lovitură de stat deoarece nu aveau resurse suficiente. Dacă Rusia nu va fi înfrântă, atunci va încerca să joace și cartea separatismului transnistrean pentru a-și pune în aplicare planurile agresive îndreptate împotriva statelor sudice de pe continentul european.  Trebuie să înțelegem că Rusia, dacă nu va fi înfrântă în acest război, nu se va întoarce în situația de până la 24 februarie 2022. Rusia nu va mai încearca să se prefacă a fi un stat de drept și care respectă Dreptul Internațional. Federația Rusă a renunțat la decorul democrațieii și va cere în mod constant și agresiv de la alte state teritorii, influență asupra unor partide politice, își va dori un control mai profund și o dominație mai mare în spațiul ex-sovietic, inclusiv în Republica Moldova, utilizând inclusiv pârghia separatismului transnitrean.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: În Republica Moldova, 2024 și 2025 sunt ani electorali. Ce sfaturi aveți pentru autoritățile de la Chișinău pentru a împiedica potențiale implicări ale Rusiei în procesul electoral? La ce ar trebui să se aștepte Republica Moldova din partea Rusiei în perioada următoare?

Mihailo Podoliak: consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Nu doar vă puteți aștepta la implicarea Rusiei în alegeri. Cu siguranță veți avea implicare din partea ei. Federația Rusă va încerca într-un mod foarte activ să se implice în procesele politice din Republica Moldova, cu atât mai mult că există partide pro-ruse la Chișinău, care sunt total corupte de către Rusia. Sunt bani murdari rusești, care merg la organizații din societatea civilă. Sfatul meu este foarte simplu. Lichidați toate Organizațiile Non Guvernamentale pro-rusești, Mișcările, organizațiile rusești cum ar fi Centru de Cooperare cu Rusia și înăsprirea cerințelor pentru partidele politice în ceea ce privește orientarea ideologică și a idealurilor pe care le promovează. Analizați mult mai detaliat intențiile reale ale unora pe care nu-i pot numi politicieni, persoane care fac anumite acțiuni în interesul Federației Ruse. În caz contrar, riscați să aveți nu doar tentative de implicare în procesele electorale, dar vă puteți aștepta și la acțiuni agresive pe străzile orașelor din Republica Moldova.

Constantin Uzdriș, jurnalist TVR MOLDOVA: Domnule Podoleak, vă mulțumim pentru interviu. Mulțumim poporului ucrainean pentru că ne apără inclusiv și pe noi. Cer senin și Slavă Ukrainei!

Mihailo Podoliak: consilier al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski: Slavă eroilor! Vă mulțumesc și eu și simpatizez foarte mult Republica Moldova.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter