25 de km de cale ferată pe segmentul Iași–Ungheni, inclusiv podul peste râul Prut, vor fi complet electrificați. Va fi prima porțiune de cale ferată electrificată de pe teritoriul Republicii Moldova și prima legătură transfrontalieră de acest tip cu România. Aflat într-o vizită oficială de trei zile la Chişinău, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România, Irinel Ionel Scrioşteanu, a declarat că, cel mai probabil, acordul de finanţare va fi semnat în această toamnă.
Lucrările vor fi realizate în cadrul unui proiect comun al Republicii Moldova și României, selectat recent pentru finanțare de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Potrivit autorităților, modernizarea va duce la creșterea vitezei trenurilor pentru pasageri şi marfă, reducerea timpului de călătorie și a costurilor, sporirea fiabilității transportului transfrontalier, precum și reducerea emisiilor de carbon, printr-o alternativă ecologică la transportul rutier.
IRINEL IONEL SCRIOŞTEANU, secretar de stat, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, România: Este vorba de un proiect care vizează electrificarea și modernizarea ultimului sector pe teritoriul României spre Ungheni și aproape 2 km din secțiunea până în prima gară, cea de la Ungheni, acolo unde se realizează schimbul de boghiuri și acest aproape 2 km va fi primul sector electrificat de cale ferată din Republica Moldova.
Este un proiect care sunt undeva la 68 de milioane de euro, 33 de milioane de euro aproximativ sume nerambursabile de la Comisia Europeană, o parte relativ mică din partea Republicii Moldova de cofinanțare și una foarte consistentă de 30 de milioane de euro cofinanțarea din partea bugetului României.
Autoritățile au făcut o vizită în apropierea frontierei cu România, în zona Cantemir, unde se lucrează la punerea în funcţiune a unei porţiuni de cale ferată, având şi ecartament european. Tot acolo sunt reabilitate staţiile feroviare Prut 2, din Republica Moldova şi Fălciu, din România. S-a montat deja o porțiune de 550 de metri de cale ferată cu ecartament larg, care unește Stația Prut de platforma de încărcare și descărcare a mărfurilor.
MIRCEA PĂSCĂLUŢĂ, secretar de stat, Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, Republica Moldova: Acolo discutam despre ecartament de tip larg, dar și ecartament european, care, la fel, va fi construit de către colegii noștri de la CFM, ceea ce o să permită o transportare eficientă și rapidă pe teritoriul Republicii Moldova. Colegii noștri planifică că până la sfârșitul acestei toamne să reabiliteze acea porțiune de cale ferată. Deci, discutăm despre 85 milioane de lei din bugetul de stat cu fonduri europene prin intermediul planului de creștere.
Segmentul Cantemir–Fălciu, cu o lungime de aproape 4 kilometri, are o poziție strategică la granița dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. Potrivit autorităţilor, reabilitarea infrastructurii feroviare, inclusiv a podului feroviar și a stațiilor de frontieră Prut 2, va oferi o alternativă importantă pentru tranzitul mărfurilor, în contextul diversificării rutelor de export ale Republicii Moldova.
REDACTOR: CARINA MULLER