Peste 300 de copii de la gimnaziul din satul Filipeni, raionul Leova, beneficiază de o educaţie incluzivă inedită - cu ajutorul grădinii senzoriale şi a centrului de resurse. Spaţiul este destinat şi copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, pentru că le oferă oportunităţi de studiu şi un loc prietenos în care să-şi dezvolte abilităţile.
De la primele ore ale dimineţii, elevii clasei a patra de la gimnaziul din satul Filipeni recapitulau lecţiile în grădina senzorială, un proiect implementat de CCF Moldova. Un colț de liniște și explorare, unde copiii învață prin atingere, miros, sunet și culoare. Un loc în care natura devine terapeut și profesor.
ZINAIDA TOMIŢA, cadru didactic de sprijin: Aici, copiii, cu ajutorul senzorilor, cu ajutorul simţurilor învaţă să simtă, să pipăie, să audă chiar şi să vadă anumite lucruri...
Un alt loc care asigură un mediu prietenos, accesibil și inclusiv pentru cei 16 elevi este centrul de resurse. Acesta promovează învățarea prin joc şi îi ajută să-şi dezvolte noi abilități, precum alfabetizarea și noțiunile de calcul, creativitatea, socializarea, curiozitatea și explorarea mediului înconjurător. Totodată, elevii mai mari devin voluntari, oferind sprijin colegilor mai mici.
ZINAIDA LUPU, cadru didactic de sprijin: Avem copiii cu diverse dizabilităţi, cu dizabilitate locomotorie, cu dizabilităţi de văz, de auz, intelectuale severe chiar şi moderate. Majoritatea sunt cu dificultăţi de învăţare. Toţi copiii sunt asistaţi la ore pentru că ei frecventează orele împreună cu toată clasa.
VALENTIN LUPU, director, Gimnaziul Filipeni: Centrul de resurse este dotat practic cu tot necesarul pentru a presta servicii de către cadrele didactice de sprijin acestor copiii.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării îşi propune să înceapă în acest an amenajarea a încă trei unităţi de educaţie incluzivă, iar copiii cu dizabiliăţi să beneficieze de camere senzoriale.
DAN PERCIUN, ministrul Educaţiei şi Cercetării: Noi ne propunem să deschidem ceea ce se numesc unităţi de educaţie incluzivă, în special pentru copiii cu dizabilităţi mentale severe, unde să putem să acomodăm mai mulţi copiii şi unde să beneficieze, atât de suport psihologic, logopedic, psiho-pedagogic, cât şi de aceste camere senzoriale care sunt necesare.
Dizabilitatea mentală severă rămâne cea mai mare provocare pentru sistemul educaţional atunci când discutăm despre copiii cu cerinţe educaţionale speciale. Potrivit Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, anul trecut, din totalul de aproape 461 de mii de de copii înscriși în grădinițele și școlile din țară, peste 11 mii sunt cu cerințe educaționale speciale. Doar jumătate dintre ei frecventează instituțiile de învățământ preșcolar și școlar.