Actualitate

Comisia Europeană a publicat a doua opinie pe marginea cererii de aderare a Republicii Moldova la UE. Care sunt domeniile unde au fost înregistrate cele mai bune rezultate

Comisia Europeană a publicat a doua opinie pe marginea cererii de aderare a Republicii Moldova la UE. Care sunt domeniile unde au fost înregistrate cele mai bune rezultate

Comisia Europeană a publicat a doua opinie pe marginea cererii de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Raportul evaluează situația a 33 de capitole ale legislației UE și completează prima parte a opiniei, difuzată pe 17 iunie 2022, înainte ca Republica Moldova să obţină statutul de ţară candidată la aderare. Care sunt domeniile unde au fost înregistrate cele mai bune rezultate, ne spune jurnalistul TVR Moldova, Svetlana Gore

Conform raportului de astăzi al Comisiei Europene, Republica Moldova este la nivelul începător de pregătire în 12 domenii. Este vorba despre sectoarele ce ţin de achizițiile publice, controlul financiar, impozitare, politica socială, mediu și schimbările climatice, pescuit, agricultură și dezvoltare rurală.

Ceva mai bine stăm la alte 17 domenii, iar calificativul este "un anumit nivel de pregătire". Şi aici este vorba despre justiție, libertate și securitate, libera circulație a bunurilor, protecția consumatorilor și a sănătății, transformare digitală și media, Uniunea vamală, transport, energie şi altele.

Între timp, cele mai importante progrese au fost înregistrate la trei capitole: ştiință și cercetare, afaceri externe, politica externă, securitate și apărare. În aceste domenii, avem un nivel moderat de pregătire, potrivit Raportului analitic al Comisiei privind alinierea la acquis-ul UE. Tot astăzi au fost publicate şi analizele pentru Ucraina şi Georgia. Cele trei rapoarte au fost studiate de experții pe politică externă care spun că nu sunt diferențe mari între cele trei state, dar, totuși, Republica Moldova a obținut cel mai mic scor.

Raportul analitic al Comisiei Europene

NIVEL ÎNCEPĂTOR DE PREGĂTIRE: 12 domenii
Capitolul 5: Achiziții publice, Capitolul 32: Controlul Financiar, Capitolul 2: Libera Circulație a muncitorilor, Capitolul 6: Dreptul societăților comerciale, Capitolul 9: Servicii financiare, Capitolul 16: Impozitarea, Capitolul 19 Politica socială și ocuparea forței de muncă, Capitolul 27: Mediul și schimbările climatice, Capitolul 11: Agricultura și dezvoltarea rurală, Capitolul 13: Pescuitul, Capitolul 22: Politica regională și coordonarea instrumentelor structurale, Capitolul 33: Dispoziții financiare și bugetare;

UN ANUMIT NIVEL DE PREGĂTIRE: 17 domenii

Capitolul 24: Justiție, libertate și securitate, Capitolul 18: Statistică, Capitolul 1: Libera circulație a bunurilor, Capitolul: 3 Dreptul de stabilire și libertatea de a presta servicii, Capitolul: 4 Libera circulație a capitalului, Capitolul: 7 Legea proprietății intelectuale, Capitolul 8: Politica concurențială, Capitolul 28: Protecția consumatorilor și a sănătății, Capitolul 10: Transformare digitală și media, Capitolul 17: Politica economică și monetară, Capitolul 20: Politica de întreprindere și industrială, Capitolul 26: Educație și cultură, Capitolul 29: Uniunea vamală, Capitolul 14: Transportul, Capitolul 15: Energia, Capitolul 21: Rețele transeuropene, Capitolul 12: Siguranța alimentară, politica veterinară și fitosanitară.NIVEL MODERAT DE PREGĂTIRE: trei domenii
Capitolul 25: Știință și cercetare, Capitolul 30: Afaceri externe, Capitolul 31: Politica externă, securitate și apărare.

MIHAI MOGÂLDEA director adjunct IPRE: „Punctajul pe care noi îl avem este 1,8 din 5, Georgia a obținut 2,1 din 5 şi Ucraina 2,3 din 5. Deci, Vorbim până la urmă despre diferențe minore care sunt totuși dictate de e faptul că Georgia şi Ucraina stă mai bine, dar acest lucru nu trebuie să ne sperie, să ne indispună pentru că sunt mulți factori care influențează procesul dat. Iar atât timp cât există voință politică şi noi, din fericire, avem acest lucru la ora actuală, putem să recuperăm acest decalaj”.

Experţii vorbesc despre necesitatea armonizării, într-un timp cât mai scurt, a legislației naționale cu cea a Uniunii Europene. Domeniile prioritare sunt justiția, lupta cu fenomenul corupției şi drepturile omului.

MIHAI MOGÂLDEA director adjunct IPRE: „Fără ca acest lucru să se întâmple noi nu vom reuşi să trecem la următoare etapă a procesului de aderare, şi anume deschiderea negocierilor de aderare. Acest raport este primul punct de reper, este raportul de la care vom putea porni în evaluările noastre ulterioare. Atunci când va fi publicat al doilea raport vom putea înţelege mai bine care este dinamica, viteza cu care se mișcă Guvernul actual”.

Autoritățile de la Chișinău dau asigurări că vor depune eforturi pentru a implementa recomandările înalţilor oficiali UE.

NICU POPESCU ministru de Externe: „Raportul analitic reflectă situația existentă în iunie 2022. Progresele care au avut loc ulterior vor fi reflectate în raportul privind politica de extindere a UE ce va fi publicat în toamna anului curent. Vom ajusta planurile noastre privind cele 33 de capitole ale acquis-ului comunitar, conform raportului analitic al Comisiei Europene publicat la 2 februarie 2023. Împreună cu toți colegii din guvern, deja am trasat o bună parte din obiectivele de rigoare în proiectul Planului de acțiuni al Guvernului pentru anul curent”.

Înainte de ședința Consiliului de Asociere UE-Republica Moldova, din 7 februarie, va fi publicat ultimul raport de implementare pentru Republica Moldova.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter