Economic

Barometru al Asociației Investitorilor din România: Mediul de afaceri, într-o ușoară îmbunătățire

Barometru: Mediul de afaceri, într-o ușoară îmbunătățire

Companiile din Republica Moldova sunt în continuare afectate de creşterea preţurilor, lipsa angajaţilor calificaţi şi dificultăţi legate de războiul din Ucraina. Chiar şi aşa, în ultimul an s-a înregistrat o ameliorare a situaţiei mediului de afaceri în R. Moldova. Asta arată datele Barometrului de Afaceri, realizat de Asociația Investitorilor din România în Republica Moldova, în parteneriat cu camerele de comerţ moldo-franceză şi din Tiraspol.

La sondaj au participat 460 de companii din R. Moldova, 60 dintre acestea sunt din regiunea transistreană. Printre dificultăţile amintite de respondenţi sunt creșterea prețurilor la componentele costurilor de producție, lipsa angajaților calificați şi scăderea numărului de companii,din cauza războiului din Ucraina.

MIHAI BOLOGAN director executiv IDATA: „Dacă vorbim despre cifra de afaceri avem, ca şi în valurile trecute un indicator general negativ, în stânga Nistrului e mai pasimist. Ceea ce înseamnă că mai multe companii se aşteaptă la scăderi ale volumului de vântări. Dacă ne uităm pe categorii vedem că aceste aşteptări le au mai degrabă comaniile mari. La cele medii avem zero”.


Cu toate acestea, mediul de afaceri din Republica Moldova e într-o modestă ascensiune.


EXCELENŢA SA PAUL GRAHAM, ambasadorul Franței în Republica Moldova: „S-a constatat că sectoare ca cel al construcţiiilor au cunoscut o ameliorare, o dezvoltare a afacerilor şi mărirea cifrei de afaceri. Cei care doresc să se dezvolte sau să ia credite, au nevoie de încredere. Ce am constatat, la citirea rezultatelor barometrului, este că nivelul de înceredere progersează dar rămâne insuficient”.


EMMANUEL SKOULIOS, președinte, Camera de Comerț Franța-Moldova: „Aceste noi rezultate arată o rezilienţă din partea şefilor de întreprinderi din Republica Moldova, dar şi o încredere în acele măsuri care au fost şi sunt adoptate pe parcursul anului de autorităţi”.


OVIDIU-VIOREL NĂFTĂNĂILĂ, prim-colaborator, Ambasada României: „Acest barometru este un instrument extrem de util nu numai pentru autorităţi ci şi pentru mediul de afaceri şi potenţialii investitori în R.Moldova, care îşi vor proiecta interesele în funcţie de modul în care R.Moldova progresează pe drumul integrării europene”.


Datele au fost colectate în luna noiembrie. Marja de eroare este de +-4 la sută. Barometrul de Afaceri este un instrument de evaluare a climatului de afaceri și transmite un mesaj clar autorităților publice și guvernului.


DAN NUȚIU, președintele executiv, Asociația Investitorilor din România: „Barometrul ne spune că există speranţă, că lucrurile sunt pe trendul corect şi că în momentul în care există, inclusiv, acest instrument care poate să vină ca suport este benefic atât pentru companiile din R. Moldova dar şi potenţiali investitori dar şi autorităţile centrale şi locale din R.Moldova”.


Barometrul a fost realizat cu sprijinul financiar al UE, prin intermediul programului "Măsuri de promovare a încrederii" şi implementat de PNUD. Barometrul de afaceri este folosit de ani buni în țările occidentale.

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter