Social

Chișinău - orașul cu zeci de străzi fără trotuare

Chișinău - orașul cu zeci de străzi fără trotuare

Lipsa de respect faţă de lege a unor proprietari, dar şi nepăsarea autorităţilor au dus la disparţia unor porţiuni întregi de trotuar pe multe străzi din Chişinău. Asta se întâmplă mai ales în zona veche a oraşului, pentru care nu există un plan coerent de conservare şi punere în valoare. Acolo sunt clădiri ce au fost extinse ilegal până la stradă, dar şi localuri care ocupă, cu terasele lor, întreg trotuarul. De aceea, deseori, pietonii îşi pun viaţa în pericol, fiind nevoiţi să meargă pe carosabil, printre maşini.

MĂDĂLINA COCIU, jurnalist TVR MOLDOVA: „Ne aflăm în centrul istoric al Chişinăului şi anume pe strada Cahul. După cum puteţi vedea, pe această porţiune, din cauza construcţiilor, trotuarul practic a dispărut, iar oamenii sunt nevoiţi să meargă pe carosabil”.


Am luat la pas toată strada Cahul, dar şi strada Alexandru Vlahuţă, iar astfel de exemple sunt peste tot. Oamenii şi-au extins curţile, grădinile sau alte construcţii până la stradă, spre disperarea vecinilor sau a pietonilor care trec prin zonă.


COSTICĂ MANOLE, locuitor, strada Cahul: „Le-au zis că se poate să ridice apartamentul, dar el a dat mită şi au făcut de capul lor. Uitaţi-vă ce au făcut şi au astupat soarele, tot. Este puţin incomod, dar ce să facem, nu avem încotro”.


MĂDĂLINA COCIU, jurnalist TVR MOLDOVA: „Pe strada Moara Roşie e aceeaşi situaţie. Aici, atât pietonii cât şi şoferii trebuie să fie cu ochii în patru. Este o stradă îngustă, iar trotuarele, practic, nu există”.


„Uneori e periculos, nu este spaţiu destul pentru pietoni. În sens că poate să vină o maşină, nu te uiţi, nu eşti atentă sau iese cineva din curte, este foarte periculos. Pentru cei adulţi este cum este, pentru cei mici e penibil, dar mai de groază e că vine toamna sau iarna şi aici apa este până la glezne. Toţi au construit blocuri dar nimeni nu s-a gândit că noi nu avem cum trece, cum ajunge în centru”.


Responsabilii de la primărie recunosc existenţa problemei şi spun că cei care au încălcat astfel legea riscă să fie sanctionaţi iar construcţiile demolate. Exemple de astfel de măsuri sunt, însă, destul de puţine.


VITALIE MIHALACHE, şef, Direcţia generală mobilitate urbană: „Direcţia intervine prin a informa preturile de sector şi solicită inclusiv clarificarea cu direcţia arhitectură pentru a vedea în ce măsură au fost încălcate hotarele imobilelor. Avem o situaţie deosebită în centrul istoric. Aici trama stradală este învechită şi care este monument istoric. Careva schimbări nu putem executa sau administra”.



ANDREI VATAMANIUC, preşedinte, Consiliul Naţional al Monumentelor Istorice: „Ceea ce spuneţi despre Moara Roşie de exemplu acolo mulţi ani s-a construit, s-a autorizat blocuri de locuit fără a avea o cale de acces adecvată acelei presiuni imobiliare care este acolo. La fel şi pe Vlăhuţă, iarăşi este o stradă la fel de îngustă cu căsuţe într-un nivel”.

 


Legea spune că lăţimea minimă a unui trotuar trebuie să fie de un metru şi 50 de centimetri. În cazul bulevardelor sau zonelor cu flux sporit de pietoni, trotuarele pot să ajungă chiar şi la şase metri lăţime.

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter