Actualitate

Republica Moldova va fi inclusă pe harta europeană a liniilor de cale ferată

CFM
Sursa video: TVR MOLDOVA

Republica Moldova va fi inclusă pe harta europeană a liniilor de cale ferată. Decizia ofială va fi luată, însă, în luna viitoare. Între timp, Comisia Europeană, împreună cu Banca Europeană de Investiţii, au iniţiat un studiu de prefezabilitatea despre modalităţile de conectare a căilor ferate din Republica Moldova şi Ucraina la reţeaua transeuropeană de transport.

Ecartamentul căilor ferate utilizat în statele europene este diferit de cel din Europa de est, ceea ce face dificil transportul de mărfuri în ambele direcţii.

NATALIA CHICU reporter TVR MOLDOVA:Reţeaua de căi ferate din R. Moldova însumează puţin peste 1150 de km, dintre care doar 14 km cu ecartament standard, adică european - de 1435 mm, iar restul cu ecartament larg, de tip sovietic de 1524 mm. Niciun km de cale ferată nu este electrificat, iar tracţiunea trenurilor se face exclusiv cu locomotive disel.”  

Includerea Republicii Moldova reţeaua de bază a coridoarelor de transport europeane impune şi anumite standarde tehnice pentru construcţia sau reabilitarea liniilor de cale ferată.

OLEG TOFILAT director, Calea Ferată din Moldova:La nivel de experţi, de grupuri de lucru s-a agreat includerea R.M Moldova şi Ucrainei în reţeaua de bază a coridoarelor de transport al UE. Asta de asemenea impune nişte standade tehnice pentru proiectele de reabilitare. Dacă de exemplu acum reabilităm sectorul Iaşi-Ungheni asta înseamnă să fie de ecartament îngust european, iar viteza medie de circulaţie pentru trenurile de călători trebuie să fie 160 km pe oră.”

Iniţiativa Comisiei Europene mai prevede extiderea a patru coridoare europene de transport pe teritoriul celor două state. În cazul Republicii Moldova, ar urma să fie extinsă legătura feroviară de la Iaşi la Chişinău şi de aici spre Odesa.

NATALIA CHICU reporter TVR MOLDOVA:Pentru a intra în România, trenurile din R. Moldova sunt nevoite să staţioneze la frontiere pentru a le fi schimbate boghiurile. Astfel, construcţia unei linii de cale ferată cu ecartament standard, adică de tip european, va creşte viteza de circulaţie  a  trenurilor şi ar mări operaţiunile comerciale ale RM pe cale ferată.”

OLEG TOFILAT director Calea Ferată a Moldovei:Într-un anumit viitor, eu cred că-i vorba de 5 ani, va fi ecartament european şi va fi o viteză înaltă de ciculaţie pentru pasageri, înaltă pentru noi, pentru UE e normală. Evident asta înseamnă alte perspective pentru mobilitatea călătorilor, dar şi pentru transportul de mărfuri, mai ales pentru containere dar şi alte mărfuri care ar veni din UE, care acum e greu de imaginat că ar veni cu trenul - cum ar fi automobile.”

Până atunci, România și Republica Moldova au convenit ca în următorul an să mai complerteze linii de cale ferată  pe tronsonul Iaşi - Ungheni, aşa încât  trenurile să poate treacă mai repede vama şi să mărească capacitatea de transportare a mărfurilor între cele două state.

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter