Economic

„Înălbire totală”. Bolea explică avantajele vânzării portului privat din Giurgiulești României

post-img
Portul Internațional Liber Giurgiulești este o entitate privată din Complexul Portuar Giurgiulești care aparține BERD
Sursa foto: Danube Logistics SRL / Facebook

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, susține că Republica Moldova are numai de câștigat în urma vânzării Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG) către Portul Constanța. În urma acestei tranzacții, PILG va fi parte componentă a unui port situat pe teritoriul Uniunii Europene. „Asta înseamnă transparență maximă, legislație europeană, acces la traficul prin Zona Schengen”, a subliniat oficialul.

„Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) are o suprafață de 58 de hectare și este concesionat pe 99 de ani. În momentul în care această achiziție va fi finalizată – BERD-ul vinde PILG-ul către Portul Constanța –, agenții economici de pe teritoriul Republicii Moldova au numai de câștigat, pentru că Portul Giurgiulești va fi parte componentă a unui port situat pe teritoriul UE. Asta înseamnă transparență maximă, legislație europeană, acces la traficul prin Zona Schengen. Asta înseamnă o înălbire totală a acestui port la nivel de UE. Acest port va intra primul (din Republica Moldova – n.r.) în zona Schengen. Agenții economici din Republica Moldova au numai de câștigat”, a spus ministrul Vladimir Bolea în cadrul emisiunii Punctul pe Azi de la TVR Moldova.

În condiții de pace, a explicat oficialul, Complexul Portuar Giurgiulești - alcătuit din portul privat, care aparține Băncii Europene pentru Dezvoltare și Reconstrucție, și portul de stat - nu poate să facă față concurenței porturilor din zonă.

„La 15 kilometri distanță, este Portul Reni, Ucraina, un port foarte mare, cu adâncimi foarte mari, cu 27 de locuri de încărcare și descărcare. Portul Internațional Liber Giurgiulești are trei locuri, iar Portul de Stat are un loc. Portul Internațional Liber Giurgiulești este situat pe Dunăre, iar Portul de Stat pe Prut. În urma unor lucrări de dragare, Portul de Stat, situat pe Prut, a ajuns la aceleași adâncimi ca pe Dunăre. Trebuie să draghezi permanent pentru a permite intrarea unor nave cu pescaj mare. La o distanță de 160 de kilometri de Republica Moldova este un port maritim, care primește corăbii oceanice, Odesa, cu el concurează Portul Constanța. În cealaltă parte, avem porturile Brăila și Galați. Este vorba de două porturi pe teritoriul UE, în zona Schengen. Și toți sunt concurenții noștri”, a spus el.

Complextul Portuar Giurgiulești a înregistrat o creștere a volumului de mărfuri din cauza războiului Rusiei împotriva Ucrainei și a închiderii Portului Odesa.

În același timp, a ținut să precizeze oficialul, Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești, care aparține statului, nu este de vânzare și Guvernul are planuri mari pentru el.

„El a ajuns la un profit de 34 de milioane de dolari în 2024. În anul curet, va avea un profit de cel puțin la fel. Lucrează, muncește, îl dezvoltăm. Va fi transformat într-un hub veritabil, pe segmentul feroviar, auto, containere etc. Nu ne atingem de el”, a afirmat Bolea.

În iulie 2025, autoritățile Republicii Moldova au aprobat cererea prealabilă a Portului Constanța de a achiziționa Danube Logistics, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, proprietate a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. În prezent, au loc negocieri între cele două părți privind achiziționarea PILG.

author-img_1

Ilie Gulca

Editor