Astăzi este Ziua drepturilor consumatorilor. În Republica Moldova sunt două entităţi care se ocupă de protejarea şi informarea consumatorilor. Este vorba despre Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi, mai nou, Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova.
Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor a oferit asistenţă, în 2024, unui număr de peste 11 mii de consumatori, cu peste 3 mii mai puţini faţă de 2023.
În schimb, a cresut numărul agenţilor economici care au avut nevoie de ajutorul inspectorilor - de la peste 850, în 2023, la peste 1400, anul trecut.
În acest an, în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare, a fost creat şi Centrul Unic de Apel pentru Consumatori. De la deschidere şi până în prezent, au fost recepţionate peste 1.800 de apeluri din partea consumatorilor.
TATIANA FRUNZĂ, şef, Direcţia Informarea Consumatorului şi Mediului de Afaceri: Cu regret, sunt serviciile prestate necorespunzător cum ar fi servicii auto, servicii de curăţenie, servicii de frizerie, servicii de curăţătorie. Şi nu este neapărat că aceste servicii sunt prestate necorespunzător, dar ar fi şi vina şi a consultantului, dar şi a consumatorului că semnează tot ce i se dă fără ca să citească prescripţia. Anul acesta, punem accentul ca mai mulţi agenţi economici să fie consultaţi, deoarece să fie informat cum să satisfacă un consumator.
Anul trecut, la Chişinău a fost inaugurat Centrul European al Consumatorilor.
MIHAELA PASCAL, director executiv, Centrul European al Consumatorilor: Mandatul Centrului European este de a asista în soluţionarea pe cale amiabilă a litigiilor create între consumatori, cetăţeni ai Republicii Moldova atunci când aceştia achiziţionează bunuri şi servicii de pe piaţa UE, dar şi asistarea cetăţenilor UE când fac achiziţii de pe piaţa din RM. Am interacţionat cu alte centre europene ale consumatorilor inclusiv cu cel din România. Avem semnat un acord de parteneriat care ne va permite să ne extindem activitatea noastră şi să ne putem asista consumatorii.
Cei care vor să beneficieze de consiliere de specialitate în domeniul drepturilor consumatorului pot apela Centrul Unic de Apel pentru Consumatori, la numărul de telefon 022-
REPORTER: MĂDĂLINA COCIU
Imagine: Dumitru Lupu