Social

Transportatorii se plâng că, anul trecut, aproape 200 de microbuze și-au redus sau chiar sistat activitatea

Transportatorii se plâng că, anul trecut, aproape 200 de microbuze și-au redus sau chiar sistat activitatea

Transportatorii se plâng că, anul trecut, aproape 200 de microbuze și-au redus sau chiar sistat activitatea. Asta înseamnă aglomerație și timp pierdut în cursele de călători din Chișinău spre mediul rural. Este un rezultat al economiei de piață dar și un efect al crizei economice, cu scumpiri la carburanți și piese de schimb. Transportatorii sunt într-o perioadă dificilă și spun că o soluție ar fi restituirea accizelor la combustibil.

Preşedintele asociatiei transportatorilor sustine că sunt multe motive care au generat actuala criză dar cea mai mare problema rămâne lipsa de pasageri.

OLEG ALEXA preşedinte APOTA: „Sigur că pandemia a fost cea mai mare, acum vedem crizele regionale care le avem acum cu care ne confruntăm şi care au dus la o fluctuaţie de preţuri la combustibili enorme şi chiar dacă am găsit o formulă cu ministerul de a ajusta tariful în dependenţă de fluctuaţia aceasta a motorinei săptămânal, aceasta loveşte în călători.”

Șoferii de pe microbuze confirm că sunt tot mai puțini pasageri iar costurile de întreţinere a mașinilor sunt prea mari.

ANDREI şofer: „Cu pasagerii foarte slab. Uneori nu ajunge motorina pe o zi, alteori ieşim la sărbători, când şi cum. Bătrâni care pe la spitale au programări. Aşa în zile libere se întâmplă să mai fie studenţi. Doi, trei studenţi, dar practice sunt în vârstă care au programări şi vin pe la spitale.”

ANATOL TĂRÂŢĂ şofer: „Dacă ar fi călători şi salariile ar fi. Dar motorină se scumpeşte, piesele se scumpesc. Te duci la service trebuie să dai o gărmadă de bani, dar de unde să ei banii aceştia. Dacă duci călători ai şi de unde scoate bani ca să repari maşinile şi să le faci. Maşinile trebuie ţinute într-o stare bună că ducem oameni nu ducem cărămidă.”

PAVEL ZAVGARU şofer: „Cândva ne dădea motorină nu gratis, dar mai ieftin. S-ar putea de făcut acest lucru şi cu transportul public.”

Prețul biletelor de călătorie s-a dublat, iar mulți oameni vin din mediul rural la Chişinău doar când au de rezolvat probleme importante.

„- Este scump, dar nu ai ce face.
- Cât de des veniţi la Chişinău?
- De trei ori în săptămână.”

„- Ei… 80 de lei, dar 80 de lei.. Omul primeşte o pensie de 1000.
- Din ce localitate?
- Satul Ermoclia.”

„- Eu am venit la spital şi tot astăzi mă întors. Foarte rar vin la Chişinău.
- Dar preţurile cum vi se par?
- Exagerate.
- De unde veniţi şi cât costă biletul?
- De la Anenii Noi şi costă 40 de lei biletul.
- Dar acum jumătate de an, un an cât costa?
- Preţul era de 23 de lei.”

Ministrul Infrastucturii cunoaște problemele și sustine că se vor găsi și solutii.

LILIA DABIJA ministrul Infrastucturii şi Dezvoltării Regionale: „La minister am aprobat un document strategic transport modern. Unul din elementele de bază ale acestui document strategic este analiza funcţională a tuturor rutelor regionale, dar şi locale, considerând priorităţile ministerului, dar şi necesităţile cetăţenilor noştri. Şi în perioada imediat următoare ne propunem să venim cu rezultate ale acestei anlize funcţionale, dar şi nemijlocit cu alte date statistice privind principiile şi modalitatea de stabilire a tarifelor la serviciile de transport.”

Potrivit ministrului infrastructurii, în următorii şapte ani, sistemul de transport din Republica Moldova se va dezvolta conform Strategiei Naționale de Dezvoltare "Moldova Europeană 2030".

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter