În cazul unei posibile stopări a furnizării de gaze rusești în Transnistria, Centrala Termoelectrică Moldovenească (Moldgres) va continua să funcționeze pe cărbune și va asigura malul stâng al Nistrului cu energie electrică pentru o perioadă de până la 50 de zile, conform surselor deschise de la Tiraspol. Toată problema este că centrala de pe malul lacului Cuciurgan funcționează doar pe cărbune din Donbas, regiune din estul Ucrainei ocupată de Armata rusă din 2014. TVR Moldova a aflat cum și-a făcut rezerve Molgres în perioada 2015-2024, pentru a face față unei crize provocate de stoparea de livrări de gaze din Rusia.
În condițiile unei eventuale întreruperi a furnizării de gaze de către Gazrom în Transnistria, Сentrala Termoelectrică Moldovenească (Moldgres), proprietate a gigantului rusesc Rao EES, a anunțat că unitățile sale sunt pregătite să funcționeze pe cărbune.
Pentru a asigura regiunea transnistreană cu energie electrică pe bază de cărbune, pentru cele aproape două luni, sunt necesare 75.000 de tone de cărbune. Această cantitate a fost menționată de liderul secesionist de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, în noiembrie 2022, atunci când Gazprom a redus la jumătate livrările de gaze pentru Moldovagaz - de la 9 milioane de metri cubi pe zi la circa 5,7 milioane de metri cubi de gaz pe zi -, iar întreprinderea moldo-rusă de la Chișinău a oferit operatorului transnistrean, Tiraspoltransgaz, 2,3 milioane de metri cubi pe zi.
„În cazul unei încetări complete a furnizării de gaze către Moldgres, întreprinderea a creat o rezervă de 75.000 de tone de cărbune, care va permite alimentarea republicii (SIC!) cu energie electrică pentru mai mult de două luni”, se menționa într-un comunicat al Agenției ruse de stat TASS în noiembrie 2022.
Numai că, așa cum am subliniat mai sus, Moldgres nu poate să funcționeze pe orice de fel de cărbune, ci doar pe cărbune din Donbas, regiune secesionistă din estul Ucrainei ocupată din 2014 de Armata rusă.
„Există o nuanță neînsemnată, această centrală poate să funționeze doar pe cărbune din Donbas. Și cărbunele care există acolo pentru două luni și jumătate a fost adus până în 2014. Probabil, nu trebuie explicat de ce nu este posibil în prezent să fie furnizat cărbune din Donețk pentru această stație, ca să nu mai vorbesc de prețul acestui cărbune la momentul de față. Și prețul cărbunelui va determina prețul la energie electrică. Problema este că acest cărbune nu poate fi transportat în Transnistria, deoarece nu există infrastructură”, a spus Krasnoselski în noiembrie 2022, atunci când Gazprom a redus livrările la jumătate pentru Moldovagaz.
Cu alte cuvinte, funcționarea pe cărbune a Moldgres presupune, în afară de stoparea finanțării bugetului regiunii, așa cum a fost în perioada funcționării pe gaze oferite pe degeaba, o majorare a prețului la energia electrică pentru consumatorii transnistreni.
Un detaliu la fel de important este dacă a importat sau nu Moldgres cărbune din Donbas sau Rusia, între 2015 și 2024, pentru a-și reface rezervele pentru situație criză. Serviciul Vamal al Republicii Moldova a refuzat să precizeze pentru TVR Moldova ce cantitate de cărbune a fost achiziționată de Moldgres în 2015-2024. Serviciul a spus doar că, între 2015 și 2022, în regiunea transnistreană au fost importate anual circa 4.000 de tone de cărbune, ceea ce constituie, în total, circa 32.000 de tone de cărbune.
Serviciul Vamal al Republicii Moldova a fost mult mai generos cu presa în 2022 și a indicat în alt răspuns că, în perioada 2020-2022, au fost importate în stânga Nistrului aproximativ 12.000 de tone de cărbune de către Moldgres, Uzina Metalurgică Moldovenească și o companie Dobrovna. Prin urmare, în decursul ultimilor zece ani, în Transnistria au ajuns circa 33.000 de tone de cărbune.
Deși Serviciul Vamal nu a precizat originea acestui cărbune, în condițiile în care Molgres funcționează pe combustibil solid din Donbas, care ar fi logica de a aduce cărbune din altă parte decât estul Ucrainei ocupat de Rusia.
Institutul de Studii Strategice pentru Marea Neagră din Kiev, organizație neguvernamentală, a oferti pentru BIRN o listă cu șase nave care au plecat din porturile rusești – Novorossiysk, Tuapse și Rostov – și au ajuns în portul Giurgiulești în perioada iulie-octombrie 2024. Potrivit surselor TVR Moldova, o parte aceste nave au transportat cărbune.