Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură (AIPA) informează că a fost publicat în Monitorul Oficial Hotărârea Guvernului cu privire la alocarea mijloacelor financiare pentru compensarea parțială a prejudiciilor cauzate de calamitățile naturale din anul 2023 și aprobarea modului de repartizare a acestora.
Astfel, sunt alocate din Fondul de intervenție al Guvernului, 50 de milioane de lei în vederea compensării parțiale a prejudiciilor cauzate ca urmare a:
- -secetei din anul 2023 la cultura porumbului;
- -furtunile și ploile cu grindină din 25 iulie 2023 la mijloacele fixe (plantațiile pomicole sau sere) din raionul Edineț.
Astfel, ajutorul se acordă în cazul în care, potrivit actelor de constatare, seceta a afectat cel puțin 60% din recolta culturii de porumb sau furtuna a distrus mijloacele fixe care nu pot fi reabilitate.
În scopul obținerii ajutorului financiar, solicitantul trebuie să întrunească următoarele condiții:
-să dețină actul de constatare a pagubelor cauzate culturilor agricole/mijloacelor fixe de calamitățile naturale din anul 2023;
-să dispună de cont bancar în monedă națională;
-să dispună de Raportul statistic nr. 4-AGR ”Totalurile semănatului pentru recoltă” pentru cultivatorii de porumb, înregistrat la organul teritorial pentru statistică, până la 3 iunie 2023 (excepție fiind solicitanții care gestionează o suprafață de teren agricol mai mică de 10 ha și solicitanții de ajutor pentru distrugerea mijloacelor fixe de producție);
-să aibă termenul de funcționare utilă neexpirat pentru plantațiile multianuale, conform Catalogului mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 941/2020;
-să fie inclus în scrisoarea Direcției agricultură, relații funciare și cadastru Edineț, adresată Guvernului (nr. 2 din 16 ianuarie 2024).
Dosarul de solicitare a ajutorului trebuie să conțină următoarele documente:
1) cererea de acordare a ajutorului financiar pentru porumb, sau cererea de acordare a ajutorului financiar pentru mijloace fixe distruse;
2) declarația pe propria răspundere privind completitudinea cererii și veridicitatea informației dosarului și veridicitatea informației din documentele prezentate;
3) copia certificatului de înregistrare a gospodăriei țărănești sau extrasul din Registrul de stat al persoanei juridice;
4) copia actului de constatare a pagubelor cauzate culturilor agricole/mijloacelor fixe de calamitățile naturale ale anului 2023;
5) copia Raportului statistic nr. 4-AGR ”Totalurile semănatului pentru recoltă”, înregistrat la organul teritorial pentru statistică (doar solicitanții care gestionează mai mult de 10 ha de teren agricol și care sunt afectați de secetă la cultura de porumb);
6) copia actului de înființare și a pașaportului proiectului plantației multianuale, după caz;
7) certificatul de confirmare eliberat de autoritatea reprezentativă a administrației publice locale de nivelul întâi.
Potrivit AIPA, începând cu data de 15 februarie, fermierii se pot apropia la subdiviziunile teritoriale ale AIPA din raza căreia își desfășoară activitatea, pentru a depune setul de documente. Termenul limită este 15 martie 2024.