Actualitate

Aeroportul Internaţional Chişinău ar putea să nu mai fie privatizat

Aeroportul Internaţional Chişinău ar putea să nu mai fie privatizat

Aeroportul Internaţional Chişinău ar putea să fie inclus în lista bunurilor ce nu pot fi privatizate. Cu o astfel de iniţiativă a venit deputatul Radu Marian, care susţine că în acest fel se va corecta o nedreptate comisă în timpul guvernărilor precedente. Unii experţi salută iniţiativa şi cred că aerogara se va putea moderniza chiar şi în noile condiţii.

RADU MARIAN deputat, PAS: Această modificare va permite Agenţiei Proprietăţii Publice să relanseze licitaţia pentru închirierea spaţiilor de la Aeroport şi pentru a aplica condiţii mai avantajoase pentru a atrage cât mai multe companii. Da exemplu urmare a acestei modificări se va putea extinde termenul de transmitere în chirie a spațiilor de la 3 la 5 ani.

Solicitat pentru un comentariu, preşedintele Blocului Comuniștilor și Socialiștilor din parlament, Vlad Batrîncea, a refuzat să ne spună dacă formaţiunea va susţine iniţiativa.

VLAD BATRÎNCEA deputat, BCS: Noi susţinem în continuare Aeroportul să rămână ca întreprindere strategică în gestiunea Statului, este o întreprindere profitabilă ce nu poate fi înstrăinată. Aşa că nu este nevoie de alte iniţiative legislative, este nevoie de o guvernare responsabilă. Şi cum aeroportul aşa şi alte întreprinderi trebuie să aducă profit statului Republica Moldova.

Iar directorul Centrului Analitic "Expert Grup", Adrian Lupuşor, susţine că includerea aeroportului în lista obiectivelor ce nu pot fi privatizate nu înseamnă că investiţiiile vor fi puse pe pauză.

ADRIAN LUPUŞOR director, Expert-Grup: Este o experienţă pe larg întâlnită în majoritatea ţărilor Aeroporturile nu se privatizează. Asta nu înseamnă că nu vor putea fi atrase investiţii private. Există parteneriate publice private şi mecanismul concesiunilor care permite atragerea investiţiilor fără a pierde dreptul de proprietate asupra aeroportului şi aceasta este o practică adecvată de dezvoltare a Aeroportului şi tuturor elementelor de indractructură strategică.

Aeroportul Chișinău a revenit în gestiunea statului la sfârşitul luni martie 2023, după un lung șir de încălcări ale contractului de concesiune de către compania "Avia Invest". Firma a fost fondată cu 28 de zile înaintea tranzacției şi era controlată de fugarul Ilan Șor. Compania concesionară s-a angajat să investească aproape 250 de milioane de euro în modernizare, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Prin urmare, Agenția Proprietăți Publice a anunțat rezilierea contractului de concesiune, motivând că "Avia Invest" nu a executat obligațiile contractuale. Iniţiativa deputatului PAS urmează să fie dezbătută în Parlament.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter