Social

Pistele de la Aeroportul Internaţional Chişinău vor fi curăţate de zăpadă şi de praf cu ajutorul unor utilaje de ultimă generaţie

post-img
Aeroportul Internaţional Chişinău

Pistele de aterizare şi decolare de la Aeroportul Internaţional Chişinău vor fi curăţate de zăpadă şi de praf cu ajutorul unor utilaje de ultimă generaţie. Cele două aparate au fost achiziţionate din Norvegia, iar şoferii au fost instruiţi cum să le utilizeze. Astfel de unităţi de tehnică sunt folosite pe larg în cele mai mari aeroporturi din lume.

Ninsorile puternice de la sfârşitul lunii noiembrie le-au dat mari bătăi de cap angajaţilor Aeroportului Internaţional Chişinău. Lucrările de deszăpezire au fost făcute cu utilaje vechi, unele în stare deplorabilă.  

OLEG TATARU, vicedirector operaţional, Aeroportul Internaţional Chişinău: „Ele deja s-au învechit şi moral, şi fizic, şi nu avem timpul necesar, nu ne ajungea pentru a curăţi pistele într-un timp foarte redus.”

„Ne-am descurcat şi cu acelea, dar dacă erau şi aceste maşini, ne descurcam mai rapid.”

Noile autospeciale achiziţionate din Norvegia îi vor ajuta pe angajaţii aeroportului să reducă în jumătate timpul de curăţare a pistelor.

NICOLAE BOICO, jurnalist TVR MOLDOVA: „Utilajele, de ultimă generație, sunt o achiziție extrem de importantă pentru funcţionarea în condiţii de maximă siguranţă a aeroportului din Chișinău. Autospecialele multifuncționale pot fi utilizate pentru a curăța pistele şi platformele de praf, apă sau zăpadă. Sunt mult mai rapide şi mai eficiente decât cele pe care le foloseau până acum angajații aeroportului.”

Autospecialele au ajuns la Chişinău săptămâna trecută. Sunt dotate cu zeci de sensori ce pot stabili care este starea pistei, a căilor de rulaj, grosimea stratului de zăpadă, dar şi opţiunile de intervenţie.  

„Dacă zăpada e uscată, lucrăm cu un fulg, dacă omătul e umed, lucrăm cu trei fulgi. Şi respectiv când zăpada e mai mare, rotaţiile la perie îs mai mari.”

„El lucrează la un volum foarte mare de aer care suflă orice impurităţi sub formă de zăpadă, gheaţă sau chiciură. Asta e perie care se ajustează automat. Se reglează în toate direcţiile. Noi le folosim şi când avem praf mult, la curăţit, sau la eliminarea de cauciuc pe timp de vară, noi cu dânsele le spălăm.”

Instructajul a fost făcut de doi specialişti din Norvegia, care au venit la Chişinău.

ENG JOHANNES SPRUIT, specialist, Norvegia: „Aceste maşini pot funcţiona cu până la 55 km pe oră. Vorbim despre aproximativ 358 de mii de metri pătraţi pe oră. Ne aflăm aici de patru zile, timp în care am instruit 50 de şoferi şi şapte tehnicieni.

Costul celor două autospeciale este de peste un milion de euro. Sunt bani din bugetul Aeroportului Internaţional Chişinău. Ar fi nevoie de încă şase astfel de utilaje.

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter