Actualitate

Ziua europeană a numărului 112. Poveștile operatorilor Serviciului de Urgență din Republica Moldova

Ziua europeană a numărului 112. Poveștile operatorilor Serviciului de Urgență din Republica Moldova

O secundă poate face diferenţa dintre viaţă şi moarte. Iar cel mai bine cunosc acest lucru angajaţii Serviciului 112, sărbătoriţii zilei. Uneori, gestionează, de la un alt capăt al firului, cazuri ce par desprinse de realitate. De Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă, operatorii ne-au povestit istorii cutremurătoare care le-au marcat viaţa. Vă atenţionăm, urmează detalii ce vă pot afecta emoţional.

Ea este Anastasia Vlas, operator la Serviciul 112 şi datorită ei, o femeie se poate bucura astăzi de viaţă.

ANASTASIA VLAS, şef de schimb, Serviciul 112: „Am avut discuţii cu un medic psiholog. Era destul de greu să discutăm cu ea, nu a dorit să spună nicio adresă, nimic, motivul a fost destul de serios. A decedat tragic fiica ei. Datorită instrumentelor pe care le avem, însă, am depistat unde era persoana. În jur de 40 de minute am discutat. 20 de minute am încercat să stabilim cauza. MUSCA Am simţit o frică... că nu o să o pot opri. De asta am decis să rămân pe fir cu ea, ca să fiu sigură că totul este bine”.

Un alt operator, o altă experienţă şocantă, dar cu un dezlegământ fericit. Cristina Munteanu era în primele sale ture de noapte de la Serviciul 112. La telefon, o persoană care voia să se sinucidă. Deşi au trecut doi ani de atunci, şi acum îşi aminteşte discuţia cu tânărul de 25 de ani.

CRISTINA MUNTEANU, operator, Serviciul 112: „Era noaptea târziu, lucram în sala de instruire, în întuneric. Primul meu caz de tentativă de suicid, în care am stat cu persoana care a telefonat la 112 până a ajuns poliţia la faţa locului. Era un băiat de până la 25 de ani, avuse probleme cu legea şi fusese învinuit la serviciu că a sustras careva surse băneşti. Eu am stat cu el, chiar am stat mult de vorbă ca să încerc mai întâi să-l calmez, după care să-l conving ca să primească ajutorul nostru”.

MAXIM GOTORNICEAN, operator, Serviciul 112: „Asta este firea mea, să ajut oameni. Este, în primul rând, un serviciu foarte responsabil. De noi depinde viaţa oamenilor care ne contactează. În primul rând, cred că trebuie să ai capacitatea să-ţi imaginezi scena care se întâmplă acolo”.

Un operator 112 recepţionează, zilnic, în jur 300 de solicitări. Datorită lor, anual, sunt salvate mii de vieţi. În 2023, la Serviciul de Urgenţă au fost înregistrate peste două milioane de apeluri.

ANA CARPOVICI, purtător de cuvânt, Serviciul 112: „Pentru anul 2023 avem un operator care a preluat peste 50 de mii de solicitări din partea cetăţenilor. Este important să întrunească (operatorii) atât abilităţi de comunicare, cât şi limbi străine. Este important să aibă cunoştinţe geografice, cunoştinţe în domeniul medical – este mai puţin important, pentru că operatorii oricum sunt instruiţi.  Au şi un test, la acest concurs participă şi psihologul”.

Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112 este sărbătorită anual, pe 11 februarie. În Republica Moldova, în cele două Centre de Preluare a Apelurilor de Urgenţă, activează peste 80 de operatori.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter