Actualitate

Crește numărul celor care privesc cu încredere parcursul european al R. Moldova, barometru

video

Reprezentanţii mediului de afaceri din Republica Moldova privesc cu încredere direcţia economică a ţării şi parcursul său european. Sunt concluziile prezentate astăzi la lansarea celei de-a doua ediții a Barometrului de Opinie a Oamenilor din Business. Aproximativ 66 la sută dintre respondenţi consideră că Republica Moldova se îndreaptă într-o direcţie bună şi 82 la sută se declară pro-europeni, o cifră în creştere cu aproximativ 6 procente față de ediția precedentă a barometrului.

Comparativ cu anul trecut, aproximativ 2/3 dintre respondenţi consideră că situaţia economică din Republica Moldova este mai bună sau la fel. 44% dintre antreprenori consideră că situaţia financiară a companiei lor a rămas stabilă. Iar 53 la sută intentionează să-şi extindă afacerile.


EVOLUŢIA COMPANIILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA 58,5% situaţie economică mai bună 44% situaţie financiară stabilă 53% dezvoltarea afacerilor Sursa: Parteneriate pentru Noua Economie


ION LUCA, antreprenor, industria vitivinicolă: Apartenenţa noastră la familia mare europeană ne oferă şi acces mai uşor şi mai corect pe pieţe asiatice, cum ar fi de exemplu Coreea de Sud, Japonia. Foarte des când încercăm să ne vindem produsele acolo, ce auzim de la potenţialii importatori: Moldova, dar voi aveţi acord de liber schimb cu Coreea de Sud? Nu. Ori ţările din Uniunea Europeană, care produc aceleaşi vinuri bune ca şi noi, au acorduri de liber schimb sau anumite înţelegeri, unde acelaşi produs, la acelaşi preţ ajunge să fie mai ieftin pe o piaţă cum ar fi Coreea de Sud. Şi noi, din păcate, nu avem încă acest acces.


VICTOR NISTORICĂ, antreprenor, industria alimentară: Ce avem noi ca şi certificare la nivel naţional nu ne este suficient. Şi atunci, mai ales partea de standardizare, certificare, pe de o parte a trebuit să facem acele strandarde ISO, pe de altă parte, pentru anumite pieţe, gen Germania, cerinţele au fost chiar şi mai mari. Pentru anumiţi parametri, noi nu am avut un laborator aici, în Republica Moldova care să ne facă analizele şi a trebuit să trimitem produsele la Bucureşti. Cred că aici mai avem de crescut pentru a fi la acel nivel european.


Aproximativ 66 la sută dintre antreprenori consideră că ţara se îndreaptă într-o direcţie bună, în timp ce peste 23% cred că lucrurile sunt pe o cale greşită. La capitolul percepţii despre Uniunea Europeană, peste 75% dintre cei chestionaţi consideră că integrarea în UE ar aduce, mai degrabă, avantaje, în timp ce peste 9% cred că nu ne va influenţa în vreun fel, iar aproximativ 10% sunt de părere că ar fi mai multe dezavantaje.


PERCEPŢII DESPRE ECONOMIA NAŢIONALĂ 66%- o direcţie bună 23%- o direcţie greşită

TITLU: PERCEPŢII DESPRE UNIUNEA EUROPEANĂ 75,7%- mai degrabă avantaje 9,7%- nici avantaje, nici dezavantaje 9,9%- mai degrabă dezavantaje

DUMITRU PÎNTEA, analist economic: Integrarea în Uniunea Europeană este diferită pe diferite sectoare economice. Afectează diferit anumite categorii de antreprenori. Am văzut în rezultatele barometrului, cei mici şi micro întâmpină cele mai mari dificultăţi. Respectiv, autorităţile, atunci când setează acele poziţii de negociere, trebuie să ţină neapărat cont de opinia mediului de afaceri.


JANIS MAZEIKS, ambasadorul UE în Republica Moldova: Antreprenorii sunt forţa motrică a economiei, aducând inovaţie şi creând locuri de muncă. Opiniile lor sunt cruciale pentru orice efort care vizează creşterea economică şi integrarea în Uniunea Europeană.


NATALIA GAVRILIŢA, director, Parteneriate pentru Noua Economie: Integrarea europeană necesită efortul întregii societăţi şi este un proiect de țară în care trebuie să ne implicăm toţi, dacă credem în el. Este o alegere civilizaţională şi ţine de felul în care dorim să ne construim societatea.


Ediţia din acest an a făcut şi o analiză a dezvoltării relaţiilor antreprenoriale Republica Moldova- România.


REMUS ŞTEFUREAC, sociolog: Ataşamentul antreprenorilor faţă de direcţia europeană este foarte puternic şi chiar mai puternic comparativ cu anul trecut. Concluziile nu sunt surprinzătoare. Ne uităm cu toţii, şi de pe un mal şi de pe celălalt al Prutului la ce se întâmplă în regiunea noastră. Vedeam aseară harta din Biroul Oval cu regiunea Donbas, şi Republica Moldova şi România foarte aproape în acea proximitate. Şi este firesc ca, nu doar antreprenorii, ci populaţiile ambelor ţări să vadă spaţiul de securitate, libertate şi prosperitate ca fiind cel european.


Studiul a fost realizat de asociația Parteneriate pentru Noua Economie, în parteneriat cu CBS- Research, în perioada 18 iunie- 10 iulie 2025 şi are o marjă de eroare de + 3%. Volumul eşantionului este de 1004 antreprenori locali.


REPORTER: SORINA GOLOVATIUC Imagine: Iurie Rusu

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter