Mii de angajaţi de la Calea Ferată din Moldova lucrează fără salarii. Jumătate dintre ei nu şi-au mai primit banii din septembrie şi sunt la limita răbdării. Conducerea societății susține că problema este scăderea fluxului de mărfuri, dar se caută soluţii. Agenţia Proprietăţii Publice anunţă că urmează să analizeze problemele salariilor la şedinţa consiliului de administrare.
Potrivit preşedintelui Federaţiei Sindicale a Feroviarilor din Moldova, Calea Ferată are restanţe salariale de aproape 120 de milioane de lei.
ION ZAPOROJAN preşedinte, Federaţia Sindicale a Feroviarilor din Moldova: „Pot să vă spun că ne confruntăm cu aşa greutăţi, probleme încă din anul 2015, luna mai. 4000 de lei, care trebuia să fie de la 1 ianuarie, salariul minim, nu este la moment la Calea Ferată. Unicul răspuns – nu sunt volume, nu sunt bani. Practic am apelat peste tot, soluţii dmn director nu are, oamenii se revoltă, e ajun de sărbători. Majoritatea se gândesc – oare manifestaţii, oare să închidă, oare să nu iasă la lucru în conformitatea cu legislaţia.”
DMITRI PROHNIŢCHI şef Serviciul comercial, Î.S. ,,Calea Ferată din Moldova": „Da, pentru că noi nu putem controla volumul de mărfuri transportate, suntem dependenţi de acesta. Aici este şi factorul sezonier, şi factorul geopolitic, le spunem lucrurilor pe nume. La moment, cu părere de rău, achităm salariile pentru luna septembrie, acum suntem la peste 50% de salarii achitate. Deja facem, implementăm planul de economisire a cheltuielilor operaţionale, cele care pot fi economisite, pentru a oferi mai mult părţii salariale.”
Agenţia Proprietăţii Publice nu poate interveni deoarece Calea Ferata este în autogestiune.
GHENADIE VASILACHI ofiţer de presă, Agenţia Proprităţii Publice: „Agenția Proprietății Publice, ca fondator, nu se poate implica în procesele financiare ale întreprinderii care este foarte dependentă de volumul de mărfuri transportate și încasări. Cunoaştem că CFM are o uşoară scădere în acest sens, care a generat restanţe la salarii în ultima perioadă de timp, lucru regretabil. Situația va fi clară doar după ce ne vom întruni în consiliul de administrare și ulterior ne vom putea pronunța în detalii. – Când va avea loc această întrunire? – În zilele apropiate.”
Şi în luna august, Calea Ferată din Moldova a avut restanţe salariale de aproape 90 de milioane de lei. Iar în anii 2020 şi 2021, CFM a fost la un pas de faliment din cauza problemelor financiare.