TV Network
Canalele TVR
Economic

Salariul minim crește din 2027. Cu cât se majorează și cine va beneficia?

post-img
CNSM și CNPM au convenit asupra unui salariu minim de 7.600 de lei pentru sectorul real, începând cu 1 ianuarie 2027
Sursa foto: sindicate.md

Salariul minim pentru angajații din sectorul real al economiei va crește de la 6.300 la 7.600 de lei lunar, începând cu 1 ianuarie 2027. Noul cuantum a fost stabilit printr-o convenție colectivă semnată de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova (CNPM), în urma negocierilor dintre cele două părți.

Majorarea este de 20,6% față de nivelul actual. Pentru un program complet de lucru, cu o medie de 169 de ore pe lună, salariul minim va constitui 44,97 lei pe oră.

Potrivit semnatarilor convenției, noul cuantum urmărește să apropie salariul minim de pragul național al sărăciei, să contribuie la garantarea calculării unei pensii minime pentru limită de vârstă și să apropie Republica Moldova de reperul european potrivit căruia salariul minim ar trebui să reprezinte 50% din salariul mediu. Conform estimărilor prezentate, noul nivel va constitui 43,7% din salariul mediu lunar prognozat pentru 2026.

Convenția a fost semnată pe 7 octombrie, în cadrul unei mese rotunde organizate de CNSM și Fundația „Friedrich Ebert" Moldova, cu ocazia Zilei Mondiale pentru Muncă Decentă. Reprezentanții sindicatelor și patronatelor au subliniat rolul dialogului social în creșterea veniturilor și îmbunătățirea nivelului de trai.

Noul salariu minim se va aplica angajaților al căror salariu tarifar sau salariu de funcție pentru un program complet de muncă este mai mic de 7.600 de lei. În cazul celor care au deja un salariu egal sau mai mare decât acest nivel, majorarea nu este obligatorie, angajatorii vor putea decide creșteri în funcție de productivitate și de posibilitățile financiare ale unității.

Guvernul își propune un salariu minim de 10.000 de lei până în 2030

În  planul  prezentat la învestire, Guvernul condus de Vasile Tofan a inclus obiectivul creșterii predictibile a salariului minim până la 10.000 de lei în anul 2030. Planul prevede, de asemenea, măsuri pentru majorarea veniturilor din muncă, reducerea ocupării informale și consolidarea protecției angajaților.

author-img_1

Iuliana Adiaconiței

Reporter