Ziua mondială pentru siguranța pacientului este marcată, în fiecare an, la 17 septembrie, pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la siguranța pacienților și pentru a promova măsuri de îmbunătățire a calității asistenței medicale, fiind instituită de cea de-a 72-a Adunare Mondială a Sănătății în mai 2019.
Organizația Mondială a Sănătății a lansat, în octombrie 2004, programul WHO Patient Safety privind siguranța pacientului, ca răspuns la o rezoluție a Adunării Mondiale a Sănătății din 2002, care solicita organizației și statelor membre să acorde atenție maximă acestei probleme, relatează Agerpres. Programul și-a propus să coordoneze, să difuzeze și să accelereze îmbunătățirea siguranței pacienților în întreaga lume.
În cel mai recent raport, OMS menționa că evenimentele adverse asociate asistenței medicale reprezintă o problemă de sănătate publică la nivel mondial. Anual, se înregistrează circa 134 milioane de prejudicii evitabile aduse pacienților în cursul asistenței medicale oferite în cadrul spitalelor și sunt afectați 4 din 10 pacienți tratați în cabinetele medicilor de familie și în ambulatorii, determinând circa 2,6 milioane de decese.
În 2019, la cea de a 72-a Adunare Mondială a Sănătății a fost adoptată o rezoluție privind acțiunea globală pentru siguranța pacienților și a mandatat elaborarea unui Plan de acțiune global pentru siguranța pacienților 2021-2030. Acest plan a fost adoptat în cadrul celei de-a 74-a Adunări Mondiale a Sănătății, în 2021, și prevede eliminarea daunelor evitabile în îngrijirea sănătății și îmbunătățirea siguranței pacienților prin acțiuni de politică privind siguranța și calitatea serviciilor de sănătate.