Volkswagen se gândește să închidă fabrici din Germania, pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani, în timp ce își aprofundează reducerea costurilor pe fondul concurenței în creștere din partea producătorilor de vehicule electrice din China, potrivit CNN.
Producătorul german de automobile, una dintre cele mai mari companii auto din lume, a declarat că nu poate exclude închiderea fabricilor în țara sa de origine. Alte măsuri pentru a „proteja viitorul” companiei includ încercarea de a rezilia un acord de protecție a muncii cu sindicatele, care este în vigoare din 1994.
„Industria europeană de automobile se află într-o situație foarte solicitantă și serioasă”, a declarat CEO-ul Grupului Volkswagen, Oliver Blume. „Mediul economic a devenit și mai dur, iar noi concurenți intră pe piața europeană. Germania, în special ca locație de producție, rămâne în urmă în ceea ce privește competitivitatea”.
Volkswagen, care a demarat un efort de reducere a costurilor cu 10 miliarde de euro (11,1 miliarde de dolari) la sfârșitul anului trecut, pierde cota de piață în China, cea mai mare piață a sa. În prima jumătate a anului, livrările către clienții din țara asiatică au scăzut cu 7% față de aceeași perioadă din 2023. Profitul operațional al grupului a scăzut cu 11,4%, până la 10,1 miliarde EUR (11,2 miliarde USD).
Performanța slabă din China vine pe măsură ce compania pierde în fața mărcilor locale de vehicule electrice, în special BYD, care reprezintă, de asemenea, o amenințare tot mai mare pentru afacerile sale în Europa.
„Principalul nostru domeniu de acțiune este reducerea costurilor”, le-a spus Blume analiștilor în cadrul unui apel lunar privind veniturile, invocând reducerile planificate ale cheltuielilor din fabrică, lanțul de aprovizionare și forța de muncă. „Am făcut toți pașii organizatorici necesari. Și acum este vorba de costuri, costuri și costuri”, a adăugat el.
Planurile Volkswagen de reducere a costurilor se vor confrunta cu o rezistență puternică din partea reprezentanților muncii, care dețin aproape jumătate din locurile în consiliul de supraveghere al companiei, organismul care numește managerii executivi.
IG Metall, unul dintre cele mai puternice sindicate din Germania, a acuzat luni managementul defectuos pentru problemele companiei și a promis că va lupta pentru a proteja locurile de muncă.
„Astăzi, Consiliul de Administrație a prezentat un plan iresponsabil care zguduie chiar bazele Volkswagen, amenințând masiv locurile de muncă și locațiile”, a declarat negociatorul principal al IG Metall, Thorsten Groeger, într-un comunicat.
„Această abordare este foarte periculoasă, riscă să distrugă inima Volkswagen… Nu vom tolera planurile pe care compania le face în detrimentul forței de muncă”, a mai spus Thorsten Groeger.
Volkswagen are aproape 683.000 de angajați în întreaga lume, aproximativ 295.000 în Germania, potrivit celui mai recent raport al său privind veniturile.
„Situația este extrem de tensionată și nu poate fi rezolvată prin măsuri simple de reducere a costurilor”, a spus Volkswagen.