Vânzarea activelor vechi, darea în chirie a spațiilor neutilizate și subvenționarea întreprinderii. Sunt câteva dintre soluțiile propuse de Agenția Proprietăți Publice pentru a debloca situația de la Calea Ferată din Moldova și pentru a evita falimentul întreprinderii. Potrivit directorului APP, Roman Cojuhari, în următoarele zile, feroviarii vor fi chemați la discuții.
Mai mulţi angajaţi de la CFM Ocniţa şi-au depus cererile de demisie pentru că nu şi-au primit salariile de mai multe luni. Ei spun că, din trei februarie, nu vor veni la serviciu dacă nu îşi vor primi lefurile restante. Preşedintele Federaţiei Sindicale a Feroviarilor a declarat, pentru TVR MOLDOVA, că o deczie similară ar putea-o lua şi ceilalţi 4.000 de angajaţi ai întreprinderii de stat. Directorul APP, Roman Cojuhari, ne-a spus că se caută soluții pentru achitarea urgentă a salariilor restante. Una dintre acestea ar fi alocarea unor sume de bani din bugetul de stat pentru Calea Ferată.
ROMAN COJUHARI director APP: „Am grăbit procesul, legea ne permite să numim o comisie de cenzori și un comitet de audit. Persoanele care vor fi în aceste comisii vor merge și vor analiza situația și să identificăm soluții. Acum, care ar fi soluția ca angajații să nu-și dea demisia in corpore? -Înțelegem, vom avea discuții cu Ministerul, cu angajații, să vedem ce soluții putem găsi pe termen scurt”.
Pe termen lung, Agenția Proprietăți Publice propune mai multe soluții pentru a evita falimentarea întreprinderii: printre care valorificarea activelor neutilizate și darea în chirie a spațiilor neutilizate. Iar după reorganizare, întreprinderea va beneficia și de subvenționarea din partea statului.
ROMAN COJUHARI director APP: „Valorificarea activelor neutilizate, vorbim de active care cel puțin 20 de ani nu au fost utilizate și nu vor fi utilizate în acest domeniu, dar valoarea lor este destul de impunătoare. Chiar și acele locomotive care se vând valoarea lor de piață este de peste 80-90 milioane de lei. În același timp avem mii de m2 care pot fi date în locațiune și capacitatea acestor spații este minim de 10-15% din veniturile Căii Ferate, ceea ar putea asigura un venit stabil și ar putea să meargă la achitarea salariilor. După reorganizare, Calea Ferată va putea primi acele resurse pentru întreținere, cum e si corect. Cum întreținem drumurile, Calea Ferrată va primi pentru întreținerea infrastructurii”.
Angajajații Întreprinderii Calea Ferată din Moldova nu şi-au primit salariile de jumătate de an, restanţele depăşind 156 de milioane de lei. Situația s-a agravat considerabil din 2023, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic odată cu redeschiderea portului Odesa.