Ediția de astăzi a „Interviurilor Telejurnalului” îl are invitat pe rectorul Universităţii de Stat din Moldova, Igor Şarov, fost ministru al Educaţiei. Notăm în registru: provocările şi, deopotrivă, reuşitele educaţiei.
CARINA MULLER jurnalist TVR MOLDOVA
-Domnule Şarov, cum apreciaţi rezultatele admiterii acestui an de studii 2023 – 2024? În anii precedenţi disciplinele precum: Economia şi Dreptul se numărau printre cele mai solicitate de către studenţi. S-a menţinut tendinţa şi în acest an? Şi dacă da, cum credeţi de ce, tradiţional, se întâmplă acest lucru?
IGOR ŞAROV rector, Universitatea de Stat a Moldovei
- Vă mulţumesc foarte mult mai întâi pentru invitaţie şi bine aţi revenit la Universitatea de Stat a Moldovei, acasă, la "Alma Mater".
Revenind la întrebarea dvs., referitor la capitolul admiterii. Sunt mulţumit, în calitate de rector. Vreau să cred că am spirit critic foarte pronunţat şi, apoi, niciodată nu poţi fi totalmente mulţumit. Dacă în anul trecut am avut o creştere la procesul admitere, în jur de 3 900 - 4 000 de studenţi, acum am ajuns la nivelul admiterii anului 2017. În acest an avem, iarăşi, o uşoară creştere. Facultăţile de Drept şi Economie rămân în continuare în topul preferinţelor candidaţilor la admitere.
-Ce priorităţi aţi stabilit pentru acest an de studii? Multe voci spun că "şcoala de astăzi" are nevoie de schimbare. Tot mai mulţi spun că educaţia ar trebui să fie, şi pe bună dreptate, o priotate naţională. Dvs., cum vedeţi lucrurile la acest capitol?
- Aveţi dreptate, educaţia ar trebuie să fie o prioritate naţională nu doar prin cuvinte, ci şi în anumite fapte. Vorbim despre învăţământul general, profesional tehnic şi învăţământul superior. Nu este un secret pentru nimeni: numărul de studenţi, în general, în Republica Moldova este în descreştere. Pornind de la această descreştere, trebuie racordate şi politicile statului în domeniu şi dacă vorbim noi despre o fuziune a universităţilor din Republica Moldova, cu siguranţă, acest proces va fi continuat. Nu poţi să încălzeşti spaţii goale sau vorba regelui Ferdinand pe care o folosesc de fiecare dată: "Nu zidurile fac o şcoală, dar spiritul care domneşte în ea". Dacă aţi observat, la Universitatea de Stat din Moldova este forfotă de studenţi! Am fost dintotdeauna un adept al creării unui spaţiu comun educaţional, lingvistic şi al procesului de armonizare şi compatibilitzare a programelor. Studiile trebuie să fie una dintre predilecţiile noastre principale. Şi dacă vorbim despre priorităţi, în acest an, Universitatea de Stat din Moldova a fost acreditată internaţional.
-Neapărat voiam să discutăm despre paragraf. Această acreditare internaţională adusă Universităţii de Stat a Moldovei, ce oportunităţi aduce studenţilor, profesorilor această recunoaştere?
- Posibilităţile pe care le oferă o diplomă a Universităţii de Stat vorbesc despre calitatea studiilor la universitate. Atunci când discutăm despre oportunităţile oferite prin diplomele duble – cu Univesitatea din Bucureşti, din Iaşi, Suceava, la diferite specialităţi.
- Dacă e să vorbim despre alegerea tinerilor, fie aleg să studieze acasă, fie peste hotare, însă tot mai mulţi aleg să îşi facă studiile în afara ţării. De ce nu mai este la fel de atractiv sistemul universitar din Republica Moldova? Care ar fi cele mai importante argumente care ar sta în spatele alegerilor studenţilor?
- Nu este deloc vorba despre o calitate mai joasă a învăţământului superior şi vorbim nu doar despre Universitatea de Stat a Moldovei. Noi avem instituţii superioare de învăţământ cu tradiţii extraordinare. Problema principală este factorul demografic şi migraţia în Europa. Acest lucru a fost remarcat de zeci de studenţi care în acest an, în luna iulie, au primit diplomă între cei care, atenţie, s-au transferat de peste hotare la universitate. Toţi au remarcat acest lucru.
Cauzele fenomenului migraţiei rămân aceleași care au fost pe parcursul anilor, însă care se agravează: fie că a fost o perioadă post-covid-19, din cauza războiului din Ucraina, incertitudinii economice, fie din cauza unei stabilităţi sau, mai degrabă, a aşa-zisei legări de un viitor anumit.
- Domnule Rector, ne întoarcem la aulele Universităţii de Stat. Într-o eră a digitalizării, profesorii reuşesc să fie în pas cu noile tehnologii şi cu cerinţele pieţii?
- Paradoxal, dar pandemia de Covid-19 a schimbat foarte mult mentalitatea şi nu doar în sistemul educaţional. La universitatea au fost dezvoltate multiple programe, platforme, chiar dacă unora li se dă mai grea acomodarea. Tot ce se întâmplă astăzi, aici, este o adevarată Revoluţie. Universitatea s-a transformat într-un şantier de construcţie şi într-un profund proces de digitalizare.
- De ce credeţi că în societate există percepţia că universităţile pregătesc, de fapt, şomeri? Este un stereotip sau, de fapt, stă la latitudinea fiecărui student de felul cum îşi aşază gândurile?
- Este o percepţie pe care fiecare trebuie să îşi o asume dacă o promovează. Cred în potenţialul învăţământului superior în Republica Moldova. Mai degrabă aş fi de acord cu a doua parte a întrebării ce ţine de fiecare student de felul în care îşi clădeşte viitorul. În cele din urmă, primele două mari decizii pe care le ia un student în viaţa sunt: la ce facultate alegi să mergi, ce profesie îndrăgeşti şi care este consoarta. Un sfat şi pentru viitorii studenţi: realizaţi-vă visurile dvs., nu altora.
- Este şi această expresie, parafrazez: atât universitatea cât şi profesorii pun în traistă, iar studentul trebuie să şi pună umărul.
- Categoric!
- Revenim, en bref, Universitatea de Stat a Moldovei cu mai multe instituţii din România. Ce oportunităţi şi plus valoare aduc aceste parteneriate Universităţii de Stat?
- Am să încerc succint. La nivel instituţional, Universitatea de Stat colaborează practic cu toate universităţile din România. Suntem membri şi ai Consorţiului Universitaria, din care fac parte nouă cele mai mari universităţi din România. Avem posibilitatea de a creşte, înţeleg că ceea ce se întâmplă acum în România, într-o perioadă de timp, nu atât de îndelungată, o să se întâmple şi în Republica Moldova. Şi lecţiile pe care le însuşim alături de colegii din România sunt foarte importante.
- Am la îndemână doar exclamaţii, ce mai şantier frumos aveţi şi la acest capitol. Pe final, cu ce mesaj şi gânduri veniţi, domnule Rector, la acest început de studii 2023-2024, în faţa studenţilor şi, deopotrivă, elevilor?
- În primul rând, vreau să le mulţumesc studenţilor care au optat pentru Universitatea de Stat a Moldovei. Bine aţi venit în marea familie universitară, istoria continuă. Dascălii mei spuneau astfel, revin şi la teza anterioară: "istoria este succesiunea generaţiilor, cea mai bună bogăţie studenţii care duc faima acestei universităţi şi profesorii care, în condiţiii foarte complicate, cu dăruire se dăruiesc activităţilor didactice. Sper să fie un an reuşit pentru Universitatea de Stat din Moldova, privesc într-un context european, în primul rând, într-un context românesc. Toate eforturile noastre de creare a acestui spaţiu educaţional comun, cu siguranţă, vor da roade! Indiferent de regimurile existente, din 1991 încoace, a respirat, respiră şi va respira în continuare româneşte!
- Vă mulţumim frumos!
- Vă mulţumesc şi eu!