Deși legislația permite autorităților locale să reglementeze parcările, deputații Partidului Mișcarea Alternativă Națională, în frunte cu primarul Ion Ceban, au mers la Parlament cu un proiect de lege "specială" pentru parcări. Ei se laudă că ar fi amenajat deja mii de locuri de parcare, dar nu este clară gestionarea lor. Experţii spun că există reglementările necesare şi nimic nu îi împiedică să construiască mai multe parcări.
ION CEBAN primarul municipiului Chişinău: Din anul viitor, să începem a planifica aşa, ca 4000 de locuri de parcări anual să fie construite în municipiul Chişinău. Iar pentru asta avem nevoie de aproximativ 40 de milioane de lei pe care să le aloce bugetul, dar şi bani pe care putem să-i găsim din exterior. Nu este un moft al nostru, este necesitate stringentă pentru oraş, atât la nivelul intrărilor în oraş, cât şi între cartiere, dar şi pe străzile de bază...
La 6 ani distanţă, primarul Ion Ceban, cu susţinerea deputaților MAN spune că legislaţia este cea care-l împiedică să facă ordine pe străzi.
ION CEBAN primarul municipiului Chişinău: În prezent, primăriile din ţară nu au dreptul legal de a interveni în afară de a construi locuri de parcare, neavând poliţie locală, comunitară, nici măcar nu poate interveni în cazul în care sunt maşini parcate neregulamentar sau staţionează şi sunt lăsate pe un termen mai mare de timp.
Primarul spune că legea nu stabileşte clar atribuțiile şi modul de organizare. Cu toate acestea, anul trecut, cei din Primăria Chișinău, printre care si actualii deputați ai MAN, au elaborat un Regulament al parcărilor. Documentul a fost supus consultărilor publice, dar nu a mai ajuns niciodată pe masa Consiliului Municipal.
VLADISLAV PISTOL şef adjunct, Direcţia Mobilitate Urbană: Proiectul respectiv se află la etapa expertizării, să zicem aşa, nu a derulat exact aşa cum am vrut noi expertizele respective, pentru că ele au scos la iveală nişte carenţe, lacune legislative. Nu există pârghii legale de constrângere, nu există sancţiuni…
OLGA URSU deputat, Blocul Alternativa: Proiectul care a fost la nivel de municipiu a fost absolut legal, doar că el reglementa parţial aceste prevederi pentru parcări şi parcaje, acum propunem reglementarea întregului proces. – Proiectul dvs nu presupune nişte sugestii concrete?! – Proiectul propune, dar eu consider corect ca atunci când el va fi consultat public, introduse toate acele propuneri care vor veni, să le discutăm ulterior.
Deși funcționarii susțin că legea este insuficientă, specialiștii în domeniu spun contrariul. Cadrul legal pentru reglementarea parcărilor există deja.
ILIE BRICICARU specialist în siguranță rutieră: Noi avem legea privind siguranţa traficului rutier, legea 131 din 2007, cu modificările şi completările ulterioare, care la art 17, la competenţele autorităţilor publice locale stabileşte dreptul acesta de a reglementa inclusiv staţionarea şi parcarea pe infrastructura pe care o administrează. Probabil că problema pe care o vor reglementată este partea financiară, de drepturi şi responsabilităţi.
VICTOR CHIRONDA fost viceprimar, expert în urbanism: În 2021, Primăria a contractat servicii de elaborare a studiului de fezabilitate, în care este foarte clar scris - cadrul legal existent permite la moment autorităţilor locale să amenajeze, să înceapă implementarea unui sistem. Da, sunt o serie de legi care pot fi modificate, îmbunătăţite. Simplu fapt că Primăria a elaborat acel regulament, l-a prezentat demonstrează că nu îi încurca nimic să meargă înainte cu acest proces. Problema este că ei vor să găsească un ţap ispăşitor sau o explicaţie de ce în Chişinău până acum nu sunt parcări.
În timp ce Primăria afirmă că a amenajat mii de locuri de parcare, cetatenii se întreabă unde sunt acestea.
În ultimii cinci ani, în Chișinău au fost construite doar trei parcări mari, cu aproape 500 de locuri. Cele 5 mii de parcaje stradale cu care se laudă primăria, nu sunt decât simple marcaje pe asfalt, fără infrastructură dedicată.
O parcare construită în ultimii ani de Primăria Chişinău este cea de lângă Parcul Dendrariu, din sectorul Buiucani. Aici au fost amenajate în jur de 140 de locuri. Pentru acest proiect, municipalitatea a investit 4,3 milioane de lei.
VLADISLAV PISTOL şef adjunct Direcţie Parcări, Direcţia Mobilitate Urbană: S-a pus accentul pe construirea alviolelor în cadrul proiectelor de reabilitare a drumurilor care au fost prin oraş. Se poate observa uşor, Decebal, Dacia. Capacitatea disponibilă de terenuri este limitată, Chişinăul nu este de cauciuc şi nu putem să îl întindem în spaţiu. Locurile acestea le examinăm în fiecare an. Sun diferite proiecte care urmează să le implementăm.
Deşi primăria sustine că nu poate gestiona parcări fără o lege nouă, a găsit totuşi temei legal să investească 19 milioane de lei în construirea şi amenajarea celor 3 parcări de pe strazile Ismail, Ion Creangă şi Ghidighici.
În campania electorală din 2019, Ion Ceban promitea ca, anual, să construiască 4000 de locuri noi de parcare şi să investească în fiecare an 40 de milioane de lei pentru amenajarea acestora. Primăria condusă de Ion Ceban a construit sau amenajat doar vreo 3% din ce a promis.