Social

Mii de copii cu autism rămân fără sprijin din cauza lipsei de specialiști

Mii de copii cu autism rămân fără sprijin din cauza lipsei de specialiști

Peste 1.700 de copii din Republica Moldova au tulburări din spectrul autist și au nevoie de sprijin specializat. Însă lipsa psihopedagogilor, logopezilor și psihologilor face ca mulți dintre micuţi să nu poată fi ajutați. Ministerul Educației promite să angajeze noi specialiști și să formeze echipe mobile care să ajungă în școlile mici, acolo unde sprijinul pentru copii lipsește aproape complet.

În grădinițele și școlile din Republica Moldova sunt înregistrați peste 1.700 de copii cu tulburări din spectrul autist. Deși acești micuţi au nevoie de intervenții specializate zilnice, instituțiile de învățământ se confruntă cu o lipsă acută de psihopedagogi, logopezi și psihologi.


TATIANA IVANOV, psihopedagog, orașul Anenii Noi: În Anenii Noi sunteți singurul psihopedagog? – La moment sunt singură, colega mea e în concediul de îngrijirea copilului. Ca să ai un rezultat bun, trebuie să acorzi zi de zi mai multe ore, dar nu așa cum avem noi, două, trei zile pe săptămână câte două, trei ore.


RODICA MORARU, logoped, orașul Șoldănești: La momentul actual sunt unicul logoped în întreg raionul Șoldănești. Sigur că este dificil să ajutăm pe toți copiii, chiar daca am fi mai mulți oricum necesitatea de acoperire este mult mai mare, cu atât mai mult de unul singur nu putem ajuta toți copiii.


Reprezentanţii Ministerului Educației și Cercetării recunosc deficitul de cadre specializare și spun că lucrează la soluții pentru completarea echipelor de asistență psihopedagogică.


INGA GROSU, consultant principal, Ministerul Educației și Cercetării: Ministerul Educației și Cercetării identifică soluții pentru angajarea de noi specialiști.  Odată aprobate prin Ordinul Ministerului Educației și Cercetării și grădinițele pot angaja psihopedagogi, personal didactic și psihologi. Și suntem foarte bucuroși de acest lucru. În același timp, se pune un accent important pe formarea personalului didactic. Mă refer la formarea continuă, dar și în domeniul recalificării cadrelor didactice. Astfel, colegii din instituțiile de învățământ,de exemplu, care au absolvit modulul psihopedagogic, pot fi angajați ca personal didactic sau psihopedagogi.


Formate dintr-un logoped, un psihopedagog și un psiholog, primele echipe mobile au început să ajungă, de acum două luni, în localitățile în care nu există specialiști din raioanele Soroca, Cahul și Drochia. Astfel un


VIRGINIA RUSNAC, director, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică: Recent am dezvoltat echipele mobile. Pilotam această formă de suport care este vorba despre o echipă din trei specialiști  logoped, psihopedagog și psiholog care se deplasează în special în școlile mici  care sunt până la 200 de elevi  și unde posibilitatea de a avea un specialist în echipă calificat pentru a asista copiii este  redusă. În multe din aceste școli întâlnim și copii cu tulburări din spectru autist  și acest suport este în mod  imperios, important.


Sprijinul organizațiilor neguvernamentale completează intervențiile statului. "People in Need Moldova", în parteneriat cu Ministerul Educației, a lansat instruiri pentru psihopedagogi în tehnici și metode de lucru cu copiii cu autism. La aceste sesiuni au participat 35 de specialiști din toate raioanele Republicii Moldova.


NATALIA ȚURCANU, manager de proiect, People in Need Moldova: În cadrul proiectului partenerul nostru este  Asociația SOS Autism,  care prestează servicii gratuite de reabilitare pentru copii, dar și pentru tineri. Aici vorbim de terapiile ocupaționale. Și ne-a mirat faptul că aceste service  sunt într-o cerere foarte înaltă.  Pentru că în cadrul proiectului  noi putem acoperi pentru anul acesta  un volum de 60 de copii, iar cererile pe care le-am recepționat noi  depășesc 400 de solicitări.  Faptul că aceste servicii de reabilitare  a copiilor sunt într-o creștere foarte înaltă,  fiind preponderent concentrate în Chișinău.


Până în 2027, proiectul include implementat de People in Need Moldova, va instrui peste 400 de psihopedagogi, medici de familie și lucrători sociali. Totodată, 43 de servicii sociale și cinci Centre de Resurse pentru Educație Incluzivă vor fi dotate cu echipamente moderne și dispozitive asistive, pentru a îmbunătăți accesul copiilor cu nevoi speciale la sprijinul de care au nevoie.

author-img_1

Olga Sarivan

Reporter