Înaintea alegerilor parlamentare din Republica Moldova, platforma TikTok a înființat Centrul de Control al Misiunii, care reunește expertiza locală de piață și specialiști globali în domeniile securității cibernetice, dezinformării, integrității proceselor electorale și comportamentelor motivate de ură.
„În ultimii cinci ani, mii de specialiști în siguranță și securitate au asigurat integritatea platformei noastre în cadrul a peste 200 de procese electorale la nivel global, iar noi rămânem angajați să menținem un spațiu civilizat în care oamenii se pot exprima și construi comunități de încredere", se arată în comunicatul platformei.
Conectarea utilizatorilor la surse de informare autorizate
Astfel, TikTok lansează un Centru Electoral disponibil în aplicație, în parteneriat cu Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova, pentru a facilita accesul la informații corecte, inclusiv despre înregistrarea alegătorilor, datele-cheie, precum și despre cum și unde pot fi accesate informații suplimentare privind alegerile care urmează. Centrul Electoral include videoclipuri educaționale și resurse realizate împreună cu partenerul în domeniul de alfabetizare media, Stop Fals!, pentru a ajuta comunitatea să interacționeze responsabil cu conținutul și să recunoască informațiile potențial false.
„Pentru a ne asigura că ajungem la utilizatori, îi vom direcționa către Centru Electoral prin etichete electorale aplicate pe conținutul relevant și prin rezultate de căutare. Centrul Electoral pe care l-am lansat în ajunul alegerilor prezidențiale din 2024 și a referendumului privind aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană a fost vizitat de 85.000 de ori", informează platforma.
Aceste acțiuni fac parte din eforturile mai ample de a oferi utilizatorilor informații corecte pe TikTok și de a le furniza context important despre conținut și conturi.
De asemenea, platforma etichetează conturile media afiliate statului, oferă insigne de „cont verificat” pentru conturile autentice și solicită creatorilor să marcheze conținutul realistic generat cu inteligența artificială, punând la dispoziție instrumente care să faciliteze acest proces.
Combaterea dezinformării
„Colaborăm cu peste 20 de organizații globale de fact-checking pentru a evalua acuratețea conținutului, astfel încât echipele noastre să poată aplica aceste politici cu precizie, inclusiv prin parteneriatul cu Reuters în Republica Moldova.
Pe lângă acestea, colaborăm cu autoritățile și partenerii locali relevanți în context electoral, punându-le la dispoziție canale dedicate prin care pot raporta conținut, care va fi analizat de echipele noastre pentru posibile încălcări ale Regulilor Comunității sau ale legislației locale", se mai arată în comunicat.
Combaterea practicilor înșelătoare
Platforma interzice „operațiunile de influențare sub acoperire”, în care rețele de conturi acționează în mod coordonat pentru a influența discuțiile publice pe teme importante, iar aceste acțiuni de perturbare sunt raportate în mod regulat în Centrul de Transparență.
Doar în 2025, platforma a eliminat trei rețele cu peste 400 de conturi ce promovau conținut politic despre țară, țintind atât publicul european, cât și cel din Republica Moldova. De asemenea, platforma interzice uzurparea identității sau încercările de a crește artificial vizibilitatea conținutului prin rețele de tip „bot”.
Interzicerea reclamelor plătite
„Am interzis de mult timp publicitatea politică plătită pe TikTok, deoarece considerăm că nu contribuie la experiențe autentice și creative pe platformă. Conturile aparținând politicienilor sau partidelor politice nu au voie să utilizeze funcțiile de publicitate sau de monetizare și se supun unor reguli suplimentare dedicate, având în vedere rolul de interes public pe care îl joacă în procesele civice", informează platforma.
Totodată, se lucrează constant pentru a menține integritatea platformei, în special în timpul alegerilor. În Republica Moldova, platforma va continua să investească în prevenția potențialelor riscuri și în facilitarea accesului la surse de informare credibile pentru cei care interacționează cu conținut electoral în aplicație.
Anul trecut, înaintea alegerilor prezidențiale, CEC a colaborat cu platformele META referitor la campaniile de promovare a partidelor politice. Pe 28 septembrie, în Republica Moldova vor avea loc alegeri parlamentare.