Rata abandonului şcolar, după absolvirea ciclului gimnazial, rămâne una ridicată în Republica Moldova. Potrivit Ministerului Educaţiei, printre cei mai vulnerabili sunt copiii din familiile defavorizate, cei de etnie romă sau care pleacă peste hotare împreună cu familia. Autorităţile recunosc că pentru a răspunde mai eficient nevoilor tinerilor, este necesară revizuirea politicilor educaționale.
Potrivit Biroului Naţional de Statistică, 12% dintre absolvenţii de gimnazii aleg să nu-şi finalizeze studiile. Dintre cei care decid, însă, să continue, 45 la sută se înscriu la licee, iar 27% merg la colegii. Doar 16% dintre elevi optează pentru o şcoală profesională de meserii.
OPŢIUNILE DE STUDII ALE TINERILOR 12% nu-şi finalizează studiile 45% merg la licee 27% merg la colegii 16% merg la şcolile de meserii
Potrivit autorităţilor, absolvenţii de gimnazii care îşi continuă studiile la licee sau colegii sunt preponderent din mediul urban. Sunt solicitate instituţiile de învăţământ cu o promovabilitate ridicată la Bacalareat sau rezultate bune la concursurile naţionale, internaţionale sau olimpiade.
MIHAELA SLOVINEANU, director adjunct liceu: „Noi avem o abordare mai personalizată pentru că ţinem mult la prestigiul şcolii, la imaginea şcolii şi la parteneriatul familie- şcoală. În cadrul acestui parteneriat ţine de obligaţia noastră ca profesori să monitorizăm constant situaţia copilului, frecvenţa lui la şcoală”.
În ultimii ani se bucură de succes şi şcolile profesionale. Acestea le oferă elevilor bursă, cazare şi masă gratuită.
„Îmi place meseria pe care am ales-o, cea de bucătar-chelner şi această meserie mi-a plăcut deoarece îmi place să gătesc şi să fiu apreciată pentru ceea ce fac. Eu am ales această şcoală de meserii deoarce visul meu este să devin bucătar şi şcoala asta mă poate ajuta să devin un bucătar profesionist. Pe viitor doresc să deschid un restaurant sau chiar două aici în Chişinău şi la mine în raion. Principalele avantaje pe care le are o şcoală de meserii sunt că elevii primesc o bursă, au un cămin la un preţ accesibil şi totodată cu condiţii foarte bune de trai”.
MARIANA JUC, director Şcoala Profesională: „ În instituţie se studiază următoarele meserii: ciontolitor-tranşator carne, operator la lapte, bombonier, bucătar, brutar, cofetar. Acest proiect şi această formă de învăţământ vine cumva să complementeze piaţa muncii şi să fie şi un suport pentru angajatori deoarece în învăţământul dual, elevii în proporţie de 70% se află la întreprindere şi doar 30 la şcoală. Acest fapt face ca elevul să însuşească şi mai bine meseria fiind în procesul de lucru”.
Responsabilii de la Ministerul Educaţiei spun că revizuiesc constant politicile educaţionale pentru a preveni abandonul școlar, în special, în contextul provocărilor economice și sociale.
DAN PERCIUN, ministrul Educaţiei şi Cercetării: „Planul este să avem o abordare individualizată, să înţelegem fiecare caz în parte, împreună cu şcolile, împreună cu direcţiile raionale şi să putem să-i ghidăm mai bine în alegerea unei opţiuni educaţionale”.
Pentru a preveni abandonul şcolar este important ca tinerii să ceară ajutor în caz de violenţa sau dificultăţi emoţionale şi să fie implicaţi în activităţi care le aduc bucurie. De asemenea, părinţii şi profesorii joacă un rol esenţial în crearea unui mediu de încredere şi sprijin pentru elevi.