Cultură

Istoria transportului electric din Chișinău: „Înainte, oamenii se mulțumeau cu ce era”

video

În timp, transportul public din Chișinău s-a schimbat mult. Înainte vreme, oamenii nu aveau confortul pe care și l-ar fi dorit. Se mulțumeau cu ce era - bunăoară, niște vagoane trase de cai.

ALEXANDRA VASILIEV, muzeograful Muzeului Regiei Transport Electric din Chișinău:  El a fost dat în exploatare în anul 1889. Au fost în total două rute de vagon tras de cai. Prima rută făcea legătura între Gara Feroviară și Toma Ciorbă circulând pe strada Ștefan cel Mare. A doua rută de la USM până la Podul de la Circ. Cel mai greu lucru îl făcea calul. El trăgea vagonul cu 20 de locuri pe șezute și se urcau mai mulți oameni decât se așezau pe scaune. Sărmanii cai trăgeau această greutate mare.


ALEXANDRU LEAHU, jurnalist TVR Moldova: Iar acesta este un aparat de taxare care a fost instalat în tramvaie prin anii 50. Aici se introduceau trei copeici. După care, trebuie să rotești de această manetă ca să se elibereze numărul de bilete. Iar peste ani, acele aparate au fost înlocuite cu acestea. Puțin mai moderne. Pe aici se introducea moneda, se împingea acest mâner. După care, de aici se elibera biletul. Iar prin anii 70-80, pentru prima dată au apărut la Chișinău astfel de compostere.



ALEXANDRA VASILIEV, muzeograful Muzeului Regiei Transport Electric din Chișinău: Apoi iarăși ne-am întors la taxatori. Prin anii.  așa...cu vreo 25 de ani în urmă. Am inclus așa specialitate ca taxatori și au fost anulate aceste compostoare.

În prezent, în Chișinău funcționează trei parcuri de troleibuze. În fiecare zi, circulă aproximativ 320 unități de transport și muncesc aproape 700 de taxatori și 50 controlori-revizori. Zilnic, aproximativ 450 de mii de călători iau troleibuzul.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter