Tronsonul feroviar de 233 de km, Tighina-Basarabeasca-Giurgiuleşti, va fi dat în exploatare abia în anul 2026. Lucrările de reabilitare urmau să fie finalizate în primăvara acestui an, însă compania din Kazakhstan, responsabilă de implementarea proiectului, a cerut extinderea termenului.
MIRCEA PĂSCĂLUŢĂ, secretar de stat, MIDR: „Materia primă, care trebuia să fie utilizată, trebuia să fie cumpărată din Ucraina, de la uzina Azovstal. Din păcate, cu toţii cunoaşteţi care este situaţia acolo şi au fost nevoiţi să-şi schimbe furnizorii. Spre sfârşitul anului trecut au identificat un alt furnizor. Din aceste considerente se amână un pic, darea acesteia în exploatare.”
Valoarea iniţială a proiectului era de peste 113 milioane de lei. Acum se fac ajustări de costuri. Coridorului feroviar din sudul Republicii Moldova Tighina-Basarabeasca Giurgiuleşti a intrat în reparaţie în noiembrie 2022. După finalizarea lucrărilor, vor fi eliminate restrictiile de greutate şi viteză.
Trenurile de marfă vor putea circula cu până la 90 de km pe oră, iar cele de pasageri cu până la 120 de kilometri pe oră.
Guvernul s-a împrumutat de la BERD şi BEI pentru a efectua lucrările de reabilitare a liniilor de cale ferată din sudul Republicii Moldova.