Cultură

O cameră senzorială destinată copiilor cu necesităţi speciale a fost deschisă la Gimnaziul „Mihai Viteazul" din Străşeni

post-img
O cameră senzorială destinată copiilor cu necesităţi speciale a fost deschisă la Gimnaziul „Mihai Viteazul" din Străşeni
Sursa foto: Facebook/Copil Comunitate Familie

O cameră senzorială destinată copiilor cu necesităţi speciale a fost deschisă la Gimnaziul „Mihai Viteazul" din Străşeni. Instituţia este prima dintre cele 18 şcoli din şase raioane ale Republicii Moldova ce vor fi dotate cu echipament senzorial. Proiectul este implementat de organizaţia Copil Comunitate Familie în parteneriat cu Guvernul Germaniei şi Ministerul Educaţiei de la Chişinău.

Ana este mamă a doi copii. Unul dintre ei, cu semne de autism, este elev la gimnaziul din Străşeni. De acum încolo, camera senzorială îi va fi de mare ajutor, spune femeia.

„În instituţia dată am venit în anul 2022. Pentru mine şi soţ a fost o perioadă foarte dificilă deoarece aveam frica că nu o să fie acceptat de copii, nu o să fie acceptat de profesori. Dar, spre fericirea noastră, am fost acceptaţi şi de copii şi de doamna învăţătoare.”

„Această sală senzorială este... un loc unde se vor simţi în siguranţă.”

MĂDĂLINA COCIU, jurnalist TVR MOLDOVA: „Această cameră senzorială pentru copiii cu necesităţi speciale este divizată în patru zone: cognitivă, de relaxare, de dezvoltare a motricităţii, dar şi o zonă de consiliere psihologică.”

LILIA TRIFAN, psihopedagog reabilitar, Organizaţia „Copil Comunitate Familie": „Avem o masă de dezvoltare psiho cognitivă. În primul rând copiii învaţă cum să fie creativi şi totodată este foarte bine să interacţionăm pentru că ea îşi schimbă culoarea, putem să învăţăm culorile.”

„Acesta este un panou senzorial, cu bule şi apă. Ne permite să avem un echilibru sau să le creăm o stare de bine copiilor.”

Camera răspunde necesităţilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale. Pe lângă, echiparea cabinetului senzorial, CCF Moldova oferă instruiri pentru profesori, psihologi şi cadrelor didactice.

LILIANA ROTARU, preşedinte, Organizaţia „Copil Comunitate Familie": „Fiecare şcoală va primi circa 16 mii de euro pentru a procura acest echipament pe care îl vedeţi astăzi. Fiecare instituţie a fost evaluată. S-a discutat cu cadrele didactice, cu managementul şcolii, cu părinţii copiilor şi s-a determinat un echipament.”

MARGRET MARIA UEBBER, ambasador, Republica Federală Germană în Republica Moldova: „Germania şi Moldova sunt semnatarele agendei Naţiunilor Unite pentru dezvoltare durabilă, al patrulea dintre obiectivele agendei îi îndeamnă pe semnatari să asigure o educaţie incluzivă, egală şi de înaltă calitate pentru toţi.”

ALA JEREGHI, director, Gimnaziul „Mihai Viteazul" din Străşeni: „Avem 30 de copii cu cerinţe educaţionale speciale care beneficiază de suportul şi asistenţa logopedului, psihologului, kinetoterapeutului şi serviciile care sunt acordate în centrul de resurse pentru educaţia incluzivă.”

Costul total al proiectului este de aproape 790 de mii de euro şi va fi implementat timp de trei ani.

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter