Un nou mecanism de confiscare a bunurilor infracționale va permite luarea unui alt bun echivalent sau contravaloarea acestuia dacă este imposibilă confiscarea bunurilor obținute prin infracțiune, de asemenea, va fi posibilă și confiscarea bunurilor rezultate din infracțiuni, precum și a veniturilor obținute din valorificarea acestora – acestea sunt unele prevederi ale unui proiect de lege votat vineri, în prima lectură de Parlament.
Prevederile propuse au drept scop fortificarea mecanismului de urmărire și identificare a bunurilor infracționale, precum și asigurarea măsurilor de gestionare și planificare a activelor.
Conform noii legi, va fi posibilă confiscarea bunurilor transferate de către persoanele condamnate unor apropiați sau interpuși. Acest lucru va fi posibil dacă persoanele respective știau că bunurile au fost transferate pentru a evita confiscarea sau că acestea au rămas, în continuare, în proprietatea efectivă a bănuitului, învinuitului, inculpatului sau condamnatului.
În același timp, Codul de procedură penală urmează a fi completat cu noțiunea de „proprietate efectivă” cu scopul de a sublinia raportul dintre controlul real asupra unui bun și drepturile economice, indiferent de titulatura formală. La fel, Codul de procedură penală va fi completat cu acțiunea de planificare a sechestrului, care va presupune derularea activităților pentru a stabili oportunitatea aplicării unui sechestru printr-o analiză cost-beneficiu a bunurilor urmărite.
Noua lege atribuie noi competențe Serviciului Fiscal de Stat, care va putea executa hotărâri judecătorești în materie penală. În situația în care este necesară identificarea bunurilor confiscate peste hotare, Serviciul Fiscal de Stat va putea solicita contribuția Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracţionale, inclusiv pentru identificarea bunurilor deținute prin intermediul persoanelor terțe.
Agenția de Recuperare a Bunurilor Infracționale (ARBI) va putea gestiona sistemul informativ de evidență a bunurilor sechestrate și a hotărârilor de sechestru. ARBI va putea participa la negocierea repatrierii bunurilor confiscate și va coopera cu organismele și agențiile de specialitate ale Uniunii Europene.
Toate aceste prevederi legale au fost incluse în proiectul noii legi din cauza că, până în prezent, nu se poate cunoaște valoarea totală a bunurilor sechestrate și confiscate de justiția din Republica Moldova și nici cea a bunurilor confiscate. Din această cauză statul pierde mai mult decât sumele delapidate din motivul gestionarii neperformante a bunurilor sechestrate și confiscate.