Guvernul de la Chişinău rupe contractul cu Lukoil și aduce înapoi, în gestiunea statului, una dintre cele mai importante infrastructuri. În cel mult 20 de zile, complexul petrolier de la Aeroportul Internațional Chișinău va fi preluat de Republica Moldova. Autoritățile susțin că "Lukoil-Moldova" nu a îndeplinit cerințele impuse încă de anul trecut. Decizia, anunțată de premierul Alexandru Munteanu, are implicații economice, energetice și juridice majore și este luată într-un context internațional tensionat, marcat de sancțiuni și de războiul din Ucraina.
ALEXANDRU MUNTEANU, prim-ministrul R. Moldova: Am luat decizia de a refuza aprobarea activităţii investiţionale a SRL Lukoil Moldova, pe teritoriul R. Moldova şi de a reveni, în termen de 20 de zile, la situaţia anterioară anului 2005, când a fost preluată infrastructura complexului petrolier Aeroport. Prin urmare, în termen de 20 de zile, toate bunurile, conform contractului din 2005, urmează a fi transmise în proprietatea statului.
Potrivit experților, decizia Guvernului aduce mai multe avantaje importante pentru Republica Moldova. Readuce în gestiunea statului un obiectiv strategic pentru securitatea energetică a țării, asigură continuitatea operațională fără riscuri imediate pentru economie sau transportul aerian și deschide calea pentru investigarea modului în care această infrastructură strategică a fost înstrăinată în 2005.
MARIN GOSPODARENCO, expert economic: De fapt, R. Moldova a asigurat deja continuitate operațională, preluând gestiunea terminală prin contract de comodat, asta înseamnă că nu vor exista blocaje în alimentarea Aeroportului, iar impactul imediat asupra economiei sau a transportului aerian este minim. Dacă e să vorbim pe termen mediu şi lung, avantajele sunt şi mai relevante. Statul îşi crează posibilitatea de a administra direct infrastructura sau de a reconcisiona, ulterior, printr-un proces transparent, către un operator, care respectă standardele europene şi regimul de sancţiuni.
Experții avertizează că această decizie este însoțită și de anumite riscuri, în special juridice. Potrivit specialiştilor, este foarte probabil ca Lukoil Moldova sau entități afiliate să conteste hotărârea în instanță. Astfel de litigii internaţionale pot fi de durată și costisitoare.
EUGEN MURAVSCHI, expert, Wachdog: În primul rând, această reziliere a contractului trebuie să se facă în strictă conformitate cu cerinţele legale. Altfel, există riscul să ne trezim cu procese de arbitraj, care ar putea să se termine într-un mod destul de costisitor pentru R. Moldova. Adică, este foarte important ca Guvernul să nu se limiteze la această decizie, dar să pregătească un dosar bine întemeiat, din punct de vedere juridic şi financiar.
Pentru a evita eventuale litigii internaționale, Guvernul va încerca să demonstreze că decizia nu reprezintă o expropriere arbitrară, ci rezultatul unui proces inițiat în 2024, desfășurat în baza unor termene clare și care a inclus multiple şanse de conformare, acordate companiei Lukoil Moldova.
ADRIAN BĂLUŢEL, deputat, PAS: Compania Lukoil din R. Moldova a primit un set foarte clar de măsuri pe care trebuia să le execute. Având în vedere că terminalul auroportual este un punct strategic. Încă de anul trecut. Ei trebuiau să se conformeze acestor solicitări, una dintre care era inclusiv evaluarea şi vânzarea la timp potrivit. Acest lucru nu s-a întâmplat.
La sfârșitul lunii octombrie, pentru a pune presiune pe Rusia, aflată în război cu Ucraina, administrația Trump a adăugat cei mai mari doi producători de petrol ai Rusiei, Lukoil și Rosneft, pe lista entităților sancționate. Această "listă neagră" este recunoscută de multe țări, iar includerea înseamnă restricții severe: companiile pot pierde accesul la piețe de desfacere, finanțare și parteneri internaționali.