În satul Bâc, o localitate care se află la nici 15 kilometri de Chişinău, oamenii îşi riscă zilnic viaţa pentru a ajunge la şcoală sau la muncă. Unul dintre drumurile principale nu are trotuare, iar pietonii sunt nevoiţi să meargă pe carosabil. O situaţie similară este şi în alte localităţi din apropierea oraşului.
Aşa arată strada Grădinarilor din satul Bâc din comuna Bubuieci. Pe o distanţă de zeci de metri, nici pomină de trotuare.
„Clar lucru că e periculos, fiindcă iată partea ceea au făcut, dar la noi, aici, au spus că nu au bani. Nu a ajuns bani Primăriei. Într-adevăr trebuie, nici nu ai pe unde merge că poate să lovească în orice moment o maşină. Eu trăiesc aici de 41 de ani, nu a fost niciodată trotuar, deloc. Uitaţi-vă ce mizerie, uitaţi-vă ce asfalt e aici la noi! Ar fi bine să se facă trotuare, să fie pentru copii, pentru maturi să fie sigur. Altfel... e periculos. Mai sunt uneori... merg cu viteză şi te stropesc. Pentru copii e periculos că vin de la grădiniţă, de la şcoală”.
Tatiana Gorceag, o altă locuitoare a satului Bâc, spune că, recent, a avut de suferit din cauza lipsei trotuarelor.
TATIANA GORCEAG, locuitor, satul Bâc: „Nu demult, tot era glod şi eram nevoită să merg prin mijloc. O maşină mergea aşa, alta în întâmpinare. Din cauză că este drum îngust, nu au încăpat să meargă ambele. Unul dintre ei a trebuit să se oprească. Dar nu era mulţumit că trebuia să frâneze puţin. A mers furios şi m-a atins cu oglinda. Nu a fost mare lovitură, dar acesta este un precedent care vorbeşte despre faptul că se poate întâmpla şi altceva. Cel mai oribil este că merg şi copii şi din direcţia ceea, şi din direcţia ceea, spre staţii”.
Reprezentanţii Primăriei Bubuieci spun că, deşi există un proiect de construcţie a trotuarelor, lucrările au fost puse pe pauză.
ANATOLIE LUPAŞCU, viceprimar, comuna Bubuieci: „În toamna anului 2024 în satul Bîc au demarat lucrările de construcie a reţelelor de canalizare centralizată, care conform proiectului trece prin acea stradă, la care dvs vă referiţi. Aşa au spus şi antreprenorii care au câştigat licitaţia şi se ocupă de construcţia canalizării, că în urma executării lucrărilor de construcţie a canalizării, este probabilitatea ca trotuarul va fi distrus. În urma construcţiei canalizării va fi reabilitat şi partea carosabilă, inclusiv trotuarele date vor fi finalizate”.
Potrivit viceprimarului, construcţia reţelei de canalizare ar trebui finalizată până în 2026.
DANIELA DANILOVA, jurnalist TVR MOLDOVA: „O situaţie similară avem şi la Grătiești. Deși drumul de la intrarea în comună a fost asfaltat acum câțiva ani, muncitorii nu au mai apucat să construiască și trotuarele. Asta, deși în imediata apropiere sunt locuințe, stații de transport public și magazine”.
DANIELA DANILOVA, jurnalist TVR MOLDOVA: „Iar pe drumul central din satul Hulboaca, avem trotuar doar pe o parte a carosabilului. Astfel că oamenii care se îndreaptă spre Grătiești sunt nevoiţi să meargă pe drum, pe lângă maşini”.
CONSTANTIN BOEŞTEAN, viceprimar, comuna Grătieşti: „Drumul acesta central aparţine municipiului, Primăriei municipiului Chişinău. Noi am discutat pentru a îmbunătăţi infrastructura, nu numai o dată. Dar problema e tot aceea, cea financiară. Şi în centralizatorul lor... când o să ne ajungă rândul, vor fi şi la noi reparate”.
În replică, reprezentanţii Direcţiei Mobilitate Urbană Chişinău ne-a declarat că nu se ocupă de reparațiile capitale în suburbii, decât de întreținerea curentă a căilor de acces și a străzilor pe care circulă transportul public municipal. Iar întreținerea infrastructurii pietonale este de competența administrației locale.
REPORTER: DANIELA DANILOVA
Imagine: Eugen Picicur