Este în toi construcția primului pod rutier peste Prut în regim de autostradă, numit simbolic "Podul de Flori". Astăzi, un grup de oficiali din Republica Moldova și România a vizitat șantierul pentru a urmări stadiul lucrărilor. Specialiştii spun că nu sunt întârzieri, iar lucrările avansează conform graficului stabilit.
IRINA MIHAILICI, jurnalist TVR MOLDOVA: Construcția obiectivului denumit simbolic "Podul de flori" de la Zagarancea a început în luna aprilie şi muncitorii lucrează acum pe ambele maluri ale Prutului. Podul va avea patru benzi de circulație, câte două pe sens, și trotuare pentru pietoni. Potrivit autorităților, traficul rutier pe acest obiectiv ar putea fi deschis, provizoriu, în toamna anului 2026.
În acest moment se lucrează la fundațiile podului și la structurile care susțin capetele lui. Responsabilii fac lunar vizite pe șantier pentru a se asigura de bunul mers al lucrărilor.
IRINEL IONEL SCRIOŞTEANU, secretar de stat, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, România: Este cel mai important şantier pe care îl avem între România şi Republica Moldova. După cum vedeţi se lucrează şi pe malul românesc şi pe malul de partea Republicii Moldova şi la partea de culee şi la partea de pile. Chiar dacă avem probleme la nivel bugetar pentru stabilizarea financiară a României, lucrările pe şantierele care le avem în RO şi la acest şantier sunt cu plăţile la zi, nu este nici o factură astăzi care să fie în afara termenului de plată, deci nu avem datorii care au trecut de termenul de scadenţă. Oricum această lucrare este finanţată din fonduri europene nerabursabile.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, Republica Moldova: Primul segment de autostradă care va fi construit în Republica Moldova va fi construit în continuarea acestui capăt de pot de pe malul nostru, până în sensul giratoriu care duce la Ungheni. Acestia vor fi următorii 320 de km care în total leagă Iaşul, Chişinău, şi Odesa. Până în 2026 în luna februarie conform programelor noastre care le avem trebuie să fie finalizat procesul de elaborare a procesului de prefizabilitate.
"Podul de Flori" de peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii Unirii A8, un proiect estimat pentru finalizare în perioada 2029-2030. Investiția este acoperită din fonduri europene, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Valoarea proiectului depășește 30 de milioane de euro. Potrivit autorităților, până în 2032 urmează să fie construite patru poduri noi peste Prut, iar cele vechi vor fi reabilitate.
REPORTER: IRINA MIHAILICI
Imagine: Mihai Lisnic