În sprijinul cetățenilor, Agenția Servicii Publice (ASP) a anunțat că va asigura finalizarea procedurii de validare a tranzacțiilor de cumpărare-vânzare a automobilelor efectuate online, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică, cu condiția ca cererea să fie depusă până la ora 13:00.
După validarea tranzacției, contractul în format electronic, semnat de ambele părți, va fi disponibil pentru accesare și descărcare în Cabinetul Personal (MCabinet) al Vânzătorului și Cumpărătorului. De asemenea, Cumpărătorul va primi certificatul de înmatriculare provizoriu în același loc.
Reamintim, că, începând cu 29 noiembrie 2024, tranzacțiile de cumpărare-vânzare a automobilelor, care deja sunt înmatriculate în Registrul de stat al vehiculelor, se pot face online, fără a fi nevoie ca Vânzătorul și Cumpărătorul să se deplaseze la subdiviziunile de înmatriculare a vehiculelor ale Agenției Servicii Publice.
Pentru a efectua o tranzacție online, atât Vânzătorul, cât și Cumpărătorul trebuie să dețină semnătura electronică calificată. De asemenea, valoarea tranzacției nu poate depăși 685.000 lei (aproximativ 50 de salarii medii pe economie pentru anul 2024). Tranzacțiile sunt valabile doar pentru vehicule care sunt deja înregistrate în Registrul de stat și care nu sunt supuse unor restricții legale sau contracte de leasing.
Printre avantajele acestui serviciu electronic se numără:
- Posibilitatea de a efectua tranzacții online, fără a fi necesară deplasarea la agențiile ASP;
- Generarea automată a contractului de vânzare-cumpărare în format electronic;
- Obținerea certificatului de înmatriculare provizoriu pe numele noului proprietar imediat după validarea tranzacției (în termen de cel mult o zi lucrătoare);
- Posibilitatea de livrare a certificatului de înmatriculare pe suport de policarbonat la adresa indicată de Cumpărător prin serviciul MDelivery.
Serviciul este disponibil și pentru cetățenii Republicii Moldova care se află în afaceri în străinătate, oferindu-le posibilitatea de a finaliza tranzacțiile fără a fi nevoie să se deplaseze în țară.
În ceea ce privește procedura, Vânzătorul va iniția tranzacția prin site-ul oficial al serviciilor publice, iar Cumpărătorul va finaliza procesul prin semnătura electronică și plata necesară pentru eliberarea certificatului de înmatriculare. După validarea tranzacției, ambele părți vor primi notificări prin email, iar documentele vor fi disponibile în MCabinet.
Serviciul electronic de transcriere online a dreptului de proprietate asupra vehiculelor a fost elaborat în conlucrare cu Agenția de Guvernare Electronică.