Social

Trenul de pasageri Chișinău–Ungheni - singura cursă interurbană a Căii Ferate din Moldova după ce rutele Bălți-Rogojeni și Chișinău-Tighina au fost anulate

Trenul de pasageri Chișinău–Ungheni - singura cursă interurbană a Căii Ferate din Moldova după ce rutele Bălți-Rogojeni și Chișinău-Tighina au fost anulate

Trenul de pasageri Chișinău–Ungheni este singurul cu o cursă interurbană în Republica Moldova, după ce rutele Bălți-Rogojeni și Chișinău-Tighina au fost anulate din cauza problemelor financiare de la Calea Ferată. Deplasarea cu acest tren rămâne o opțiune accesibilă pentru mulţi călători, care se tem că şi această rută ar putea fi suspendată. Într-o reacție pentru TVR MOLDOVA, administrația CFM ne-a declarat că se caută soluții pentru a nu pune frâna pe cursa Chişinău-Ungheni.

BFCO

În acest weekend, o echipă de la TVR MOLDOVA a călătorit cu trenul de pasageri Chișinău–Ungheni, ultimul cu o cursă locală din Republica Moldova. Trenul circulă de două ori pe zi: dimineața, la ora 4:00, porneşte din Ungheni și ajunge în aproximativ trei ore la Chișinău. Seara, la 18:00, porneşte înapoi spre Ungheni. Pe drum, trenul opreşte în 15 localități din raioanele Strășeni, Călărași și Ungheni. În weekend, trenul a fost mai puțin aglomerat decât în timpul săptămânii, când mulți pasageri sunt nevoiți să călătorească în picioare, din cauza numărului mare de călători.


„În fiecare duminică merg la biserică, la Catedrala Mitropolitană, și îmi place să călătoresc cu trenul, pentru că mă relaxează, una alta. Eu mă deplasez din Chișinău până la Bahmut, unde merg la sora mea în fiecare sfârșit de săptămână, în vacanță. Biletul la autobuz costă 50 de lei de persoană, în timp ce la tren este doar 21 de lei, adică aproape jumătate din preț”.


VERONICA BOICO, operator, Calea Ferată: „Tichetul până la Ungheni costă 27 de lei, iar în alte localități prețurile variază între 21 și 26 de lei. În weekend, numărul de călători este mai mic, dar de luni până vineri ruta devine foarte aglomerată. Trenul are o capacitate de 400 de locuri, însă uneori pasagerii călătoresc și în picioare”.

BFCO


O mare parte dintre cei care circulă cu trenul sunt actuali sau foști angajați ai Căii Ferate, dar și mulţi oameni pentru care acest mijloc de transport rămâne o varianta sigură şi mai puţin costisitoare de a ajunge la lucru într-o localitate mai îndepărtată.


„Acest tren merge indiferent dacă plouă sau ninge, el merge. Angajatorul te așteaptă la timp la lucru. Nu poți spune că nu ai ajuns din cauza rutierelor sau că nu ai avut loc. Cine te primește aşa serviciu?Lucrăm la Chișinău, într-un magazin. Suntem din raionul Călărași și venim tocmai la Chișinău pentru a câștiga un ban, ca să avem de pâine”.


Trenul se defectează deseori, iar condițiile sunt departe de cele la care visează oamenii.


„Vin de la Bahmut, raionul Călărași, și lucrez în Chișinău. Înghețăm în tren, este foarte frig iarna. Plătim biletele, dar căldură nu avem. Uitați-vă în toate țările, chiar dacă e război, trenurile circulă, iar de la noi pleacă trenuri confort încolo. Dar noi suntem o țară mică, unde ne dau un tren care se strică pe drum, se aprinde, și suntem nevoiți să sărim din el pentru că arde. Este o bătaie de joc la adresa noastră”.


Călătorii se tem însă că şi acest tren local va avea soarta celorlalte şi nu va mai circula.


„Le-au închis. De la Ungheni spre Bălți nu mai circulă tren de ani de zile. Eu ar trebui să mă duc la Bălți, sunt pensionar, am ieșit de la Calea Ferată și trebuie să schimb biletul pentru un alt tren, dar acum trebuie să călătoresc cu autobuzul. Se aude că şi acesta o să-l scoată cu timpul şi dacă o să-l scoată toţi o să rămână şomeri. Asta e situaţia, e tare grea”.


GRIGORE TRIFAN, controlor casier, Calea Ferată: „– Dumneavoastră sunteți taxator doar pe această rută? – Da, pe Chișinău – Ungheni și Chișinău – Bender. – Și acum ați rămas doar pe aceasta? – Da, doar pe Chișinău – Ungheni. – Și cum vă afectează acest lucru? – O să fie schimbate orele, iar salariul va fi mai mic. În primul rând, nu am primit salariul de multe luni, după cum știți, și acum va fi și mai mic, dacă o să fie!”


Solicitați de TVR MOLDOVA, reprezentanții Căii Ferate au declarat că întreprinderea se confruntă cu dificultăți în întreținerea curselor suburbane. Anul trecut, serviciile de transport călători au înregistrat pierderi de 94,6 milioane lei. Iar CFM are restanțe salariale de aproximativ 162,9 milioane lei, cauzate de scăderea fluxului de mărfuri și pasageri, determinate de războiul din Ucraina.

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter