ICS Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), îl contrazice pe ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, în ceea ce privește capacitățile sale portuare raportate la concurenții săi din Ucraina și România. Oficialul s-a referit la cele două porturi din Giurgiulești – Portul Internațional Liber și Portul de Stat – în cadrul emisiunii Punctul pe Azi de la TVR Moldova.
„Domnul ministru Bolea afirmă că Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) are doar trei locuri de încărcare/descărcare, când în realitate PILG are cinci locuri”, se spune într-o reacție a companiei adresată TVR Moldova.
PILG respinge afirmațiile că nu ar fi competitiv în timp de pace, în condițiile în care, în 2021, a depășit chiar și volumul de mărfuri manipulate de portul Reni.
„Anul trecut, am atins aproape volumele portului Galați și asta în condițiile unui volum relativ scăzut de mărfuri din Ucraina. Ambele porturi menționate sunt, de altfel, mult mai mari decât PILG”, precizează Danube Logistics.
De asemenea, compania s-a declarat surprinsă de abordarea oficialului față de Portul Internațional Liber Giurgiulești și de faptul că ministrul a folosit în timpul emisiunii expresia „înălbire totală”.
Danube Logistics SRL a subliniat că Portul Internațional Liber Giurgiulești activează în Republica Moldova în condiții de maximă transparență, în beneficiul economiei Republicii Moldova.
În timpul emisiunii „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova din 3 decembrie, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a sugerat că, în condiții de pace, Complexul Portuar Giurgiulești – alcătuit din portul privat, PILG, și portul de stat - nu poate să facă față concurenței porturilor din zonă - Reni, Galați, Odesa și Brăila.
„La 15 kilometri distanță este Portul Reni, Ucraina, un port foarte mare, cu adâncimi foarte mari, cu 27 de locuri de încărcare și descărcare. (...) La o distanță de 160 de kilometri de Republica Moldova este un port maritim, care primește corăbii oceanice, Odesa, cu el concurează Portul Constanța. În cealaltă parte, avem porturile Brăila și Galați. Este vorba de două porturi pe teritoriul UE, în zona Schengen. Și toți sunt concurenții noștri”, a spus el.
În același timp, oficialul a afirmat că în urma vânzării PILG către Portul Constanța agenții economici de pe teritoriul Republicii Moldova au numai de câștigat.
„Asta înseamnă transparență maximă, legislație europeană, acces la traficul prin Zona Schengen. Asta înseamnă o înălbire totală a acestui port la nivel de UE. Acest port va intra primul (din Republica Moldova – n.r.) în zona Schengen. Agenții economici din Republica Moldova au numai de câștigat”, a spus ministrul Vladimir Bolea în cadrul emisiunii Punctul pe Azi de la TVR Moldova.
În iulie 2025, autoritățile Republicii Moldova au aprobat cererea prealabilă a Portului Constanța de a achiziționa Danube Logistics, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, proprietate a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. În prezent, au loc negocieri între cele două părți.