De la „Ascultaţi ce spune moşul” până la campanii electorale pe TikTok: aşa au evoluat alegerile din Republica Moldova în ultimele trei decenii. Odată cu generaţiile, politica moldovenească şi-a schimbat nu doar feţele, ci şi limbajul. Dacă în anii 90 era suficient un zâmbet și o strângere de mână în piaţă sau în centrul satului, astăzi, cine nu are algoritmii online de partea lui riscă să rămână în afara jocului. Această transformare a schimbat radical modul în care partidele comunică, cum se construiesc mesajele electorale și cum sunt influențați alegătorii.
Anii 90 au rămas în istoria Republica Moldova ca perioada cu cele mai ingenioase şi colorate slogane electorale.
ION TĂBÂRŢĂ, analist politic: Noi atunci abia intram în democraţie, abia intram în tot ce înseamnă alegeri. Atunci tehnologiile politice electorale pe care le avem acum în R. Moldova nu erau. În condiţiile anilor 90, în condiţiile unei democraţii incipiente, desigur, şi sloganele erau corespunzătoare.
PETRU MACOVEI, preşedintele Asociaţiei Presei Independente: Era un gen de competiţie. Cine dintre candidaţi va avea spoturi mai haioase, orientate, în primul rând, spre populaţia tânără.
În primii ani de după independență, denumirile partidelor politice erau adesea inspirate de elemente din natură: păsări, plante sau simboluri rurale.
ION TĂBÂRŢĂ, analist politic: Atunci, într-adevăr, prin anumite animale sau păsări, partidele îşi alegeau drept semne de apartenenţă. Furnica pentru că suntem harnici, cam aşa ceva.
PETRU MACOVEI, preşedintele Asociaţiei Presei Independente: Era o încercare de a copia ceea ce se întâmplă în Occident. Probabil că se dorea după exemplul Statelor Unite, unde sunt partide care au simbolurile constituite de mult timp. Experiența a arătat că nu neapărat a prins la publicul moldovenesc şi atunci s-a renunțat la asta.
Campaniile electorale se desfășurau prin evenimente fizice: mitinguri, întâlniri cu alegătorii, televiziune și, mai ales, ziare.
PETRU MACOVEI, preşedintele Asociaţiei Presei Independente: Dacă i-ați întreba acum pe directorii de tipografie ce tiraje de ziare publică: ziare de partid, ziare de agitaţie electorală, în comparaţie cu anii '90,, o să vedeţi că tirajele sunt infime. Îmi aduc aminte, erau teancuri de ziare tiparie şi veneau microbuze în toate regiunile ţării, de la diferite partide, să distribuie acele ziare. Plus, era, bineinteles, o cu totul alta tehnologie de promovare. Lucrurile s-au schimbat şi nici nu puteau să rămână pe loc.
Retorica multor politicieni din acea perioadă se concentra, mai degrabă, pe nevoile cotidiene ale alegătorilor, decât pe cele intelectuale. Un exemplu relevant este sloganul agrarienilor: "E mai important să avem ce pune pe limbă, decât limba". Mesaje de acest tip au fost preluate și adaptate ulterior și de alți actori politici.
ION TĂBÂRŢĂ, analist politic: Voronin a venit după acei ani 90' complicaţi şi a vândut cetăţenilor o iluzie. Vorbea despre pâine, despre cârnaţi şi tot aşa. Acum, tehnologiile politice s-au sofisticat foarte mult şi încearcă să acționeze asupra subconștientul omului.
PETRU MACOVEI, preşedintele Asociaţiei Presei Independente: Au avansat tare mult tehnologiile. Acum, efectiv, puţină promovare mai există prin mass-media tradiţională. Marea majoritatea a spoturilor şi materialelor de promovare indirectă a concurenţilor electorali are loc prin social media, prin intermediul reţelelor de comunicare.
Dacă, în anii '90, campaniile se câştigau cu un cocoş şi un moş simpatic, în 2025, bătaia se dă pe Tik Tok şi pe alte reţele sociale, unde conţinutul, în mare parte, este nereglementat, iar alegătorii sunt expuși zilnic la fake-uri și manipulare.
PETRU MACOVEI, preşedintele Asociaţiei Presei Independente: Algoritmii unor reţele sociale sunt prietenoase unui asemenea comportament, absolut neetic şi chiar ilegal. De exemplu acelaşi Tik Tok, algoritmii căruia nu sunt deloc orientaţi pentru a ajuta publicul să discearnă între adevăr şi minciună.
ION TĂBÂRŢĂ, analist politic: Vedem acele materiale de investigație, cu infiltrarea jurnaliştilor, despre cum funcţionează toate aceste echipe din mediul online. Prin diferite metode: fie că este vorba despre persoane reale, fie despre boţi.
Evoluția campaniilor electorale din Republica Moldova reflectă nu doar progresul tehnologic, ci și transformările profunde din societate. Într-un spațiu digital tot mai aglomerat și necontrolat, provocarea majoră rămâne asigurarea unor alegeri corecte, indiferent de platforma pe care se poartă lupta politică.
REPORTER: ALEX MACOVEI Imagini: Iurie Rusu, Artiom Cereseu