Social

Ca în fiecare primăvară, șoferii se plâng de gropile care au apărut peste tot, atât pe drumurile naționale, cât și în localități. Care sunt explicațiile autorităților

Ca în fiecare primăvară, șoferii se plâng de gropile care au apărut peste tot, atât pe drumurile naționale, cât și în localități. Care sunt explicațiile autorităților

Primăvara se numără... gropile din asfalt. Chiar dacă iarna a fost blândă, unele şosele din Republica Moldova sunt, pur şi simplu, ciuruite iar şoferii sunt nevoiţi să facă slalom printre spărturile din asfalt pentru a nu-şi strica maşinile. Autorităţile recunosc că situaţia putea fi şi mai proastă, dacă am fi avut o iarnă geroasă, şi dau asigurări că vor începe, cât de curând, lucrări de plombare.

Acum câţiva ani, şoseaua de peste 30 de kilometri ce leagă Chişinăul de oraşul Hînceşti era considerată una dintre cele mai bune din Republica Moldova. Însă drumul s-a degradat semnificativ în lunile de iarnă.

"După iarnă, tot timpul se agravează, fiindcă nu-s făcute în calitate. Sunt foarte multe gropi, la care nu ştim dacă o să le mai repare vreodată. Nu ştim."

NICOLAE BOICO, reporter TVR MOLDOVA: "Gropile au apărut într-o zonă de drum cu pante, curbe periculoase şi o vizibilitate redusă. Aşa că şoferii care circulă pe aici sunt nevoiţi să le ocolească- fie să o ia pe acostament, să iasă pe contrasens sau să încetinească din viteză, pentru a face slalom printre ele."

Situaţia nu este mai bună nici pe drumuri din alte zone ale Republicii Moldova. Sunt cel puţin patru sectoare de şosea unde e mare nevoie de intervenţia drumarilor.

"Aici înspre Chişinău îs mai bune. La noi în raionul Glodeni, acolo îs foarte rele. Mergem încet, şi le ocolim."

" La noi iarnă nu a fost. Unde a fost iarnă, iarnă nu a fost deloc. Şi nu ştiu din ce problemă sunt stricate drumurile. Statu e de vină, sau oamenii? "

VLADIMIR LUPU, director adjunct, ASD: "Problema esenţială este umeditatea, care nimereşte într-o fisură sau crăpătură propriu zisă, şi evident, peste noapte îngheaţă. Se întâmplă proces de îngheţ, dezgheţ. Când se întâmplă procedura de îngheţ, se măreşte volumul. Adică propriu zis a apei care îngheaţă, şi automat desface fisura, se formează groapa."

Din acest motiv şi la Chişinău au apărut, după iarnă, multe gropi şi denivelări pe toate arterele. În anumite locuri sunt atât de multe încât cu greu pot fi ocolite.

"Depinde de trafic. Câteodată dăm în bortă dacă nu putem evita, altă dată mai înconjurăm."

"Aşa drumuri, de aşa nivel, în Europa, sau chiar în România, ieşiţi şi vedeţi ce drumuri. La noi în ţară, uitaţi-vă ce drumuri. Chiar şi aici."

Pentru anul 2023 autorităţile municipale din Chişinău au alocat 126 de milioane de lei pentru întreţinerea infrastructurii rutiere.

SERGIU TOMIŢA, administrator interimar, "Î. M. Exdrupo": "Practic, în acest sezon rece au fost procurate practic 400 de tone de beton asfaltic rece. Au fost plombat circa 3 mii de metri pătraţi. Dacă e să facem comparaţie cu anii trecuţi, sigur, situaţia e cu mult mai bună, deoarece am avut mai mult timp favorabil pentru intervenţii."

Iar pentru întreţinerea şi reparaţia şoselelor naţionale, Guvernul a alocat, în 2023, aproape 339 de mii de lei. Autorităţile spun că, pe parcursul iernii, au plombat cu asfalt rece gropile de pe drumurile publice, dar lucrări mai ample, cu asfalt fierbinte, vor începe la sfârşitul lunii martie.

author-img_1

Cristina Mirca

Reporter