Economic

Mii de angajaţi de la Calea Ferată din Moldova nu şi-au primit salariile de trei luni

Mii de angajaţi de la Calea Ferată din Moldova nu şi-au primit salariile de trei luni

Mii de angajaţi ai Întreprinderii de Stat "Calea Ferată din Moldova" nu şi-au ridicat lefurile de trei luni. Oamenii se plâng că sunt plini de datorii şi abia de supravieţuiesc. Reprezentanţii întreprinderii spun că au probleme financiare din cauza scăderii fluxului de mărfuri, dar încearcă să găsească soluţii.

„Speranţa că azi mâine, azi mâine se va da salariul, da nicicacum nimic.”

Alexandru e responsabil de întreţinerea liniilor de cale ferată din raza municipiului Chişinău. Are un salariu de doar câteva mii de lei, însă nici pe acesta nu l-a primit de câteva luni.

„Supravieţuim de azi pe mâine. Cu o bucată de mămăligă... Însă un copil trebuie îmbrăcat, încălţat.”

Angajaţii gării din Chişinău spun că sunt plini de datorii. Mulţi au ajuns la limita disperării.

„Ne chinuim prin datorii. Împrumutăm bani, pe urmă primim, şi dăm înapoi. Foarte greu. Nimic nu vor să deie.”

„Aprilie, martie, mai şi iunie. Am primit salariul pentru luna martie şi gata. - Şi cum vă descurcaţi? - Eu sunt pensionar, primesc pensie, dar alţi oameni nu ştiu cum rezistă.”

Oamenii aşteaptă o minune şi speră să-şi primească salariile restante.

„A căzut lucrul cu Ucraina, cu toate acestea. şi administraţia se străduie, dar eforturi nu prea. Cică cu drag v-am da bani, dacă ar fi. Strâng şi dau.”

Conducerea Căilor Ferate susţine că, de obicei, vara se confruntă cu o scădere a fluxului de marfă. De aici şi problemele financiare. În prezent, 70 la sută dintre angajaţii întrepriderii şi-au ridicat lefurile pentru luna mai. Acum se caută bani inclusiv pentru iunie şi iulie.

DMITRI PROHNIŢCHI, şef Serviciul comercial, Î.S. "Calea Ferată din Moldova": „O dată ce Calea Ferată din Moldova este întreprindere de stat, noi depindem de fluxul de marfă. Este un lucru sezonier care a fost şi anul trecut şi mai alţi ani precedenţi când în perioada trecere primăvară - vară scade fluxul de marfă. Nu avem capacitatea de a achita salariile la timp şi integral ceea ce se va remedia până la sfârşitul acestei luni plus minus.”

În prezent, Calea Ferată din Moldova are restanţe salariale de aproape 90 de milioane de lei faţă de cei peste şase mii de angajaţi. În luna iulie a anului trecut, salariile feroviarilor au fost majorate cu 89 la sută. În anii 2020 şi 2021, CFM a fost la un prag de faliment din cauza problemelor financiare, când angajaţii întreprinderii nu şi-au primit lefurile chiar şi jumătate de an.

author-img_1

Cristina Popescu

Reporter