Economic

Vânzările pe piața comerțului electronic din Republica Moldova au crescut cu peste 15%

post-img
Cumparaturi online

Vânzările pe internet de produse tangibile și servicii comerciale în Moldova au atins o valoare estimată de 358,6 milioane euro (fără TVA) în 2023, reprezentând o creștere de 15,2% în comparație cu anul precedent.

Potrivit unui studiu de cercetare, comandat de AamCham Moldova, piața comerțului electronic din țară a crescut mai rapid decât comerțul cu amănuntul offline. Ponderea valorică a produselor tangibile în vânzările pe internet din Republica Moldova a crescut ușor, ajungând la 63,9% în 2023, însă ponderea bunurilor și serviciilor comerciale în structura pieței comerțului electronic din țară a rămas relativ stabilă în ultimii șase ani, scrie Bizlaw.md.

În prezent, vânzările online nu joacă un rol vizibil pe piața comerțului cu amănuntul, reprezentând doar o cotă valorică modestă de 5,6% din totalul vânzărilor de bunuri și servicii comerciale în Moldova. Concentrarea consumatorilor în două centre urbane principale ale țării, inclusiv Chișinău și Bălți, cu o proximitate ridicată a magazinelor alimentare și nealimentare de tip brickand-mortar, nu stimulează achizițiile pe internet. O pondere relativ mică a nativilor digitali în structura totală a populației nu joacă nici ea de partea comerțului electronic.

Mai mult, deținătorii de carduri bancare emise de bănci străine au cheltuit aproximativ 87,2 milioane euro pentru achiziționarea de bunuri și servicii comerciale pe platformele de comerț electronic din Republica Moldova, deținând o cotă de 24,3% din piața de retail online a țării. În 2023, un total de 195.500 de turiști străini au vizitat Moldova plătind pe internet pentru zboruri și hoteluri. În plus, și moldovenii care locuiesc în străinătate plătesc adesea biletele de avion folosind carduri bancare emise de băncile din țările în care locuiesc în prezent atunci când se întorc acasă. Vizitatorii de afaceri și expații contribuie și ei la vânzările de comerț electronic din Moldova. Aceste trei grupuri de consumatori nu sunt numeroase, cu toate acestea, ele sunt active pe internet.

Autorii studiului spun că în decembrie 2023 existau aproximativ 950-1.000 de platforme de comerț electronic operaționale în Republica Moldova. Jumătate dintre acestea vând produse tangibile și jumătate oferă servicii comerciale. Aproximativ 150 de platforme moldovenești de comerț electronic nu acceptă plăți cu cardul bancar.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter