Ministerul Educației și Cercetării (MEC) va transmite în comodat Primăriei Chișinău două clădiri mari ale unor foste instituții de învățământ, astfel încât acestea să poată fi folosite pentru extinderea rețelei școlare din capitală. Această decizie vine după o analiză efectuată de minister, care arată că unele școli din Chișinău au un număr de elevi care depășește cu mult capacitatea de proiect, unele clase ajungând la 38-42 de copii.
Cele două edificii sunt blocul Centrului de Excelență în Energetică și Electronică de pe strada Sadoveanu 40 și sediul actual al Liceului cu Profil de Arte „Igor Vieru”.
După estimările ministerului, prin valorificarea acestor spații și transferul Liceului „Igor Vieru” în sediul fostului Colegiu Tehnologic de pe strada Bogdan Voievod, vor putea fi create aproximativ 1.600 de locuri noi pentru elevii din sectoarele Râșcani și Ciocana.
Primăria urmează să decidă dacă va utiliza blocul de pe Sadoveanu pentru deschiderea unei noi instituții de învățământ sau îl va atribui unei instituții existente, au precizat responsabilii ministerului.
După transfer, în sediul nou al Liceului „Igor Vieru” vor fi deschise clase primare și gimnaziale cu profil general, contribuind astfel la extinderea capacității școlare a municipiului Chișinău.
„Toate edificiile sunt în stare bună”
Ministerul a precizat că toate edificiile vizate sunt în stare bună sau foarte bună. Ministerul este pregătit să aloce suplimentar până la 20 milioane de lei pentru dotarea și modernizarea spațiilor până la 1 septembrie 2026.
„Prin transmiterea celor două edificii și prin sprijinul financiar pe care îl va oferi, Ministerul Educației și Cercetățrii pune la dispoziția orașului soluții rapide. Totuși, reorganizarea echilibrată a rețelei școlare rămâne responsabilitatea Primăriei Chișinău”, a menționat ministrul Dan Perciun, marți, în cadrul unei conferințe de presă.
„Supraaglomerarea școlilor din Chișinău este rezultatul unor ani de decizii necorelate, investiții făcute fără viziune și a unei planificări urbane insuficiente. Noi propunem o schimbare de abordare: utilizarea eficientă a spațiilor existente și investiții acolo unde există locuri libere. Transferul celor două clădiri este o soluție rapidă, cu impact imediat pentru sute de copii, însă celelalte măsuri necesare trebuie asumate de Primărie”, a declarat ministrul.
Numărul elevilor din Chișinău a crescut cu peste 15.000 în ultimii 5 ani
Conform unui studiu realizat de Ministerul Educației, numărul elevilor din capitală a crescut cu peste 15.000 în ultimii cinci ani. Tot mai multe instituții au clase cu peste 30 de elevi.
Analiza MEC relevă un dezechilibru major în rețeaua școlară din Chișinău: licee precum „Mihai Viteazul”, „Mihail Berezovschi”, „Liviu Deleanu”, „Dante Alighieri”, „Onisifor Ghibu” sau „Hyperion” depășesc cu mult capacitatea de proiect, unele clase ajungând până la 42 de elevi.
În același timp, alte instituții aflate la distanțe relativ mici dispun de sute de locuri libere. De exemplu, Liceul „Ion Creangă” are peste 400 de elevi în plus față de capacitatea proiectată, în timp ce Liceul „Matei Basarab”, situat la un kilometru distanță, are mai mult de 800 de locuri disponibile. În total, în școlile din municipiu există peste 5.000 de locuri libere, însă acestea sunt distribuite disproporționat.
„Părinții preferă școala care oferă cele mai bune condiții”
„În prezent, părinții nu mai aleg școala cea mai apropiată, ci pe cea care oferă cele mai bune condiții, laboratoare moderne sau activități extracurriculare diversificate. Această orientare spre calitate a generat o migrație masivă a elevilor spre anumite instituții, lăsând în urmă școli vechi, insuficient dotate, care se confruntă cu o scădere constantă a atractivității”, a spus secretarul de stat, Valentina Olaru.
Cercetarea MEC evidențiază și probleme structurale în sistemul municipal: investiții fragmentare, lipsa unei strategii coerente, alocări repetate către instituții renovate recent, ignorarea școlilor cu potențial de dezvoltare, dar rămase sub utilizate, precum și o corelare insuficientă între dezvoltarea urbanistică și necesitățile educaționale.
„Extinderea orașului prin proiecte imobiliare noi nu este însoțită de construirea de școli sau de extinderea celor existente, ceea ce pune o presiune suplimentară asupra liceelor foarte solicitate, precum „Mihail Berezovschi”, „Liviu Deleanu” sau „Onisifor Ghibu”.
Astfel, accesul copiilor la o instituție apropiată de domiciliu devine tot mai dificil, iar părinții ajung să aleagă școala nu în funcție de proximitate, ci de infrastructură și facilitățile disponibile”, a menționat ministrul.
Municipalitatea vrea Liceul real din Chișinău, situat vizavide CNA și aflat în degradare
De partea cealaltă, şeful Direcţiei Educaţie Tineret şi Sport, ANDREI PAVALOI, a spus că acțiunea Ministerului Educației a fost făcută în urma mai multor demersuri ale municipalității.
„Noi o să examinăm oferta care a fost propusă de minister cu cele două imobile, dintre care unul este la capătul oraşului şi nu ştiu cum ar soluţiona problema. Avem un plan de remediere a situaţiei pe termen scurt mediu şi lung. Noi am făcut de mai multe ori demers să ne dea liceul real care este vizavi de CNA. Ne-au dat refuz de fiecare dată”, a spus şeful Direcţiei Educaţie Tineret şi Sport, ANDREI PAVALOI.