Prezența la vot Live

Datele sunt preluate în timp real de la Comisia Electorală Centrală (cec.md).

Se încarcă...
Se încarcă datele...
Social

Sondajele electorale și partizanatul politic în R. Moldova. Cazul parlamentarelor din 28 septembrie

video

Câte sondaje, cam atâtea scenarii electorale. Aşa a arătat campania pentru parlamentarele din Republica Moldova, după publicarea unor studii sociologice menite să clarifice opţiunea de vot a cetăţeanului. Doar că cele mai multe s-au dovedit a fi departe de realitatea de după alegerile de duminică. Dintre cele 11 case de sondaje şi alte instituţii care au primit permisiunea CEC de a face chestionare, doar câteva au fost foarte aproape de adevăr. Celelalte au înclinat constant balanţa în favoarea unor anumite partide şi au fost acuzate de partizanat.

Cele mai mediatizate sondaje din campania electorală au fost facute de CBS Research, Institutul de Politici Publice şi iData. Potrivit ultimului chestionar de la iData, Blocul Patriotic ar fi trebuit să aibă cele mai multe mandate, iar Partidul Acțiune și Solidaritate să fie pe locul 2. În clasament urma Blocul Alternativa şi Partidul Nostru. Nici pomeneală de Partidul Democraţia Acasă pe care îl dădeau cu 3%.

Un alt sondaj realizat de iData, prezentat pe 8 septembrie, arăta că în Parlament ar ajunge Blocul Patriotic, cu cele mai multe mandate, urmat de PAS, Partidul Nostru și Blocul Alternativa. Rezultatele de duminică au arătat însă realitatea electorală în Republica Moldova.



MIHAI BOLOGAN, director IDATA: Noi ne-am aşteptat la o prezenţă la urne similară cu prezidenţialele şi parlamentarele trecute, când mai mult votau persoanele în vârstă. Ceea ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni a fost o activizare a susţinătorilor PAS. Acest lucru a făcut ca diferenţele dintre PAS şi Blocul Pariotic să fie semnificative, deoarece noi nu avem cum să anticipăm modificările structurile populaţiei care efectiv au venit la vot. Eu pot să presupun că un motiv ar putea fi sabotarea de către electoratul lui Şor a alegerilor."


O altă cercetare sociologică realizată de WatchDog.md și CBS Research, publicată pe 16 septembrie, dădea trei partide câştigătoare care ar ajunge in parlament. În ordine descrescătoare, erau mentionate Partidul Acțiune și Solidaritate, Blocul Patriotic şi formaţiunea Partidul Nostru. Sociologii incearcă să eplice cauzele diferentelor.

VASILE CANTARJI, director CBS Research: Se exclud diaspora şi stânga Nistrului, în mod special, diaspora. Pentru că sondajele reprezintă situaţia strict din interioriul ţării, iar diaspora la aceste alegeri a dat 17%. Ele surprind situaţia pe moment, iar până la alegeri şi chiar în ultimele zile se produc mai multe evenimente şi tot aşa. Anumite perturbaţii s-au produs din cauza scoaterii din cursă a Victoriei Furtună, a Partidului Moldova Mare.

Cel mai apropiat sondaj de rezultatele alegerilor de duminică a fost cel realizat tot de compania CBS-Research, la comanda Institutului de Politici Publice.

Aici, PAS acumula peste 49,5% din voturi, iar Blocul de opoziție "Patriotic" – 24%. Pentru formațiunea "Partidul Nostru" ar vota 8,8%, iar pentru Blocul "Alternativa" , 7,3%.

Potrivit directorului IPP, Arcadie Barbăroşie, în realizarea unui sondaj credibil şi reprezentativ este important să se urmeze câţiva paşi, explicaţi la emisiunea Obiectiv Comun, de aseară de la TVR Moldova.


ARCADIE BARBĂROŞIE, director executiv, Institutul Politici Publice: Ce este important în realizarea sondajelor? Să ştii cine este finanţatorul, şi asta trebuie să fie informaţie deschisă. Nu impunem, de la început, în niciun fel de rezultate suplimentare preliminare. Doar ceea ce răspunde operatorul e important. Avem un juriu care decide ce companie o să participle, allege compania."


Nu a trecut fără incidente nici aceste alegeri. Compania iData a fost acuzată că ar pregăti un exit poll neautorizat. După ce CEC a respins solicitarea, mai mulţi alegători au fost sunaţi de reprezentanţi ai casei de sondaje pentru a participa la un chestionar în ziua alegerilor. Un telespectator TVR MOLDOVA ne-a trimis copia unui mesaj dat pe o reţea de socializare de iDATA în care era precizat eronat că proiectul este aprobat de CEC, fiecare dintre operatori va avea ecuson iar acest lucru exclude orice probleme la secţiie de vot.

MIHAI BOLOGAN, director IDATA: Noi am avut o campanie de recrutare a operatorilor pentru Exit Poll pentru că aceasta este cerinţa pentru a putea fi autorizat. Ca să poţi fi autorizat, trebuie să ai deja lista la toți operatorii. A fost o greşeală la unul dintre operatori, care ne-a ajutat să selectăm persoane, care a menţionat că sondajul este deja autorizat de CEC. Noi am identificat greşeala, am îmbunătăţit comunicarea.


Sociologul Andrei Dumbrăveanu crede că sondajele efectuate greşit, şi mai grav, intenţionat eronate, pot influienţa partinitor opinia alegătorilor, mai ales a celor indecişi.

ANDREI DUMBRĂVEANU, doctor în sociologie: În primul rând, profesionalismul acestor oameni angajaţi de aceste companii. Aplicarea şi cunoaşterea metodologiei sondajelor. Şi, în al treilea rând, lucrul pe teren, operatorii, cum lucrează cu eşantioanele. Sondajele care sunt măsluite uneori, sau făcute incorrect, atunci ele pot influienţa alegătorul."

În total, Comisia Electorală Centrală a autorizat în perioadele pre-electorală şi electorală realizarea a 11 sondaje de opinie.

author-img_1

Redacția TVR Moldova

Reporter