Cultură

Bugetarea Participativă în Școli. Alte două proiecte de infrastructură școlară realizate și inaugurate

post-img
Bugetarea Participativă în Școli

Două centre de relaxare pentru elevi au fost inaugurate la Liceul Teoretic „Ion Creangă” din Cahul, în cadrul primei runde de pilotare a Programului „Bugetarea Participativă în Școli”, scrie Promo-LEX

În cadrul evenimentului de inaugurare, au fost prezentate și analizate rezultatele obținute în cadrul Programului, între care: îmbunătățirea infrastructurii școlare, creșterea nivelului de educație financiară în rândul elevilor, promovarea activismului civic și spiritului democratic.

„Am învățat împreună despre cum putem implica mai activ elevii în viața comunității școlare, despre cum să le oferim șansa de a vota într-un mod democratic și am reușit să le facem vocea auzită. Motivația este ceea ce dă startul, iar implicarea este ceea ce te face să continui. Deci, să continuăm implementarea de proiecte și în anul școlar 2023-2024”, a menționat Alexandra Marcu, membra echipei de coordonare a Programului.

Pentru implementarea celor două proiecte – „Invest in Rest” și „Crearea unui spațiu de relaxare” – elaborate și selectate prin vot de către elevi, instituția a beneficiat de instruiri și de un suport financiar de 2.500 de dolari, contribuind din propriul buget cu încă 50.000 de lei.

Directoarea instituției, Rodica Caraja, a anunțat că implementarea bugetării participative va continua de sine stătător în anul școlar 2023-2024 pentru că este un instrument foarte eficient de implicare civică a elevilor în treburile școlii. „Elevii au avut toată libertatea să-și exprime opiniile și doleanțele, să elaboreze proiectele, să lucreze în echipă, să se implice în viața instituției și să contribuie la gestionarea eficientă și corectă a fiecărui bănuț”, a menționat Caraja.

La evenimentul de inaugurare au participat elevi, profesori, părinți, precum și șeful direcției de învățământ din mun. Cahul, Valeriu Baban, care a subliniat că experiența frumoasă de pilotare a bugetării participative va inspira și alte instituții școlare să implementeze acest Program care s-a dovedit a fi foarte eficient. „Experiența voastră demonstrează că implicarea democratică a elevilor în procesul de luare a deciziilor este benefică dezvoltării lor ca viitori cetățeni responsabili în societatea noastră”, a afirmat Baban.

În cadrul primei runde de pilotare a Programului „Bugetare Participativă în Școli” de către Promo-LEX, au fost selectate, prin concurs, cinci instituții de învățământ preuniversitar din Republica Moldova, au fost implicați peste 2.000 de elevi, zeci de profesori și finanțate 8 proiecte de infrastructură școlară.

Cea de-a doua rundă de pilotare a Programului va fi implementată în anul școlar 2023-2024 fiind selectate, prin concurs, 6 instituții beneficiare. 36 de elevi și profesori din cadrul acestora au participat recent la atelierul de instruiri, urmând să elaboreze propriile concepte ale programului de bugetare participativă și planurile individuale de acțiuni.

Amintim că Programul „Bugetarea Participativă în Școli” este implementat de Asociația Promo-LEX, cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID Moldova), în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și CICDE – Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral.

author-img_1

Svetlana Carțîn

Reporter